Med bara en dryg vecka kvar till premiären i Allsvenskan och Superettan samlades klubbarnas säkerhetsansvariga och SLO, Supporter Liaison Officers, för utbildning och erfarenhetsutbyte – med målet att skapa en säsong fri från incidenter.

 

Lena Gustafson Wiberg är SLO för Djurgårdens IF – en av de 28 som arbetar professionellt eller ideellt för en bättre supporterkultur i klubbarna i Allsvenskan och Superettan.

 

– Vi är en brokig samling, men det är viktigt att vi träffas och utbyter erfarenheter. Vi har mycket att lära av varandra när det gäller hur vi skapar en positiv stämning på läktaren. Att vara prestigelös  och bjuda på sina erfarenheter är en förutsättning för att vi ska lyckas skapa en positiv supporterkultur på läktaren, säger Lena Gustafson Wiberg.

 

Hon ser fram emot säsongen och är målmedveten i vad det gäller att göra för att vända bilden av vad som händer på läktaren i Allsvenskan och Superettan.

 

– Först och främst måste vi döda myten att det är farligt att gå på fotboll. Det är det inte. Vi behöver tro på vår publik och tar vara på de positiva krafterna i supporterleden.

 

Om det ändå skulle uppstå incidenter inne på, eller runt om, arenan är Lena Gustafson Wibergs recept följande:

 

–  Vi behöver ha en bra beredskap, rannsaka oss själva, utvärdera vad som har hänt och göra bättre utifrån det.

 Fotboll, Träningsmatch, Djurgården - Union Berlin

Fredrik Martini, Östersunds FK, genomgick utbildning  som SLO, Supporter Liaison Officer, och fick en ”aha”-upplevelse:

 

–  Tar du bra hand om bortapubliken kan du undvika konflikter. Det kan handla om enkla saker som att se till att hjälpa supportrarna tillrätta och vara allmänt serviceinriktad.

 

Målet för Östersunds FK är att locka mer publik till matcherna för Sveriges nordligaste elitlag.

 

– Vi vill gärna en publik som sjunger. Vi har ingen som sjunger på våra matcher. Det var en som försökte en gång, men det gick inte så bra… Jag tror att vi kan lyckas om vi lockar mer publik och får bort alla ”clapers” som bara för oväsen och drar ned stämningen.

 

Fredrik Martini har varit osäker på vad SLO-rollen innebär, men efter utbildningen har han en tydligare bild.

 

–  Det handlar inte om att antingen vara supportrarnas röst till klubben, eller klubbens röst till supportrarna. Det handlar om både och. Det gäller att ha en fot i varje läger och vara en bro däremellan.

 

Madeleine Ödquist, projektledare för Stå upp för fotbollen, Föreningens Svensk Elitfotbolls satsning för att lyfta fram det positiva inom supporterkulturen, är nöjd med utbildningen och konferensen.

 

–  En viktig poäng med att träffas är att stärka nätverket mellan klubbarnas SLO-ansvariga, men också med säkerhetsansvariga och polisen. Alla har en viktig roll att spela.

 

För Madeleine Ödquist finns det en koppling mellan publikservice och beteende.

 

–  Om du ger bra service till gästande supportrar, till exempel hjälp med biljetter, kommer det förmodligen att bidra till ett bättre beteende och fler människor som vill komma som bortapublik på nästa match. En bra service till bortasupportrarna är det bästa sättet att locka mer publik till hemmamatcherna.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån