Den andra delen av den årliga SLO-utbildningen gick av stapeln på Lidingö utanför Stockholm under förra veckan. Ett av utbildningens fokus låg på att utveckla den egna rollen och göra arbetet mer känt för sin omgivning.
– SLO:erna har en viktig funktion på våra arenor. Vi lagt fokus på hur vi skapar en högre legitimitet i deras roll gentemot publik, myndigheter, partners, men även internt inom fotbollen, säger Kaveh Sarvari, ansvarig för Evenemangsutveckling, och SLO-samordnare på Svensk Elitfotboll.
Svensk Elitfotboll har systematiskt börjat involvera SLO:erna i fler forum och beslut inom elitfotbollen.
– Våra SLO:er har i många fall närmast relation till vår fotbollspublik, de verkar i fronten på våra evenemang. Vi behöver bjuda in och ta del av deras kunskaper i större utsträckning än idag.
SLO:erna själva enades också om att det är bra att vara tydlig med vad en SLO är, och gör, samt att de måste profilera rollen för att nå ut till en bredare massa.
– Det är jätteintressant och givande att diskutera SLO-rollen och rollens identitet. Vi landade i att det till att börja med är bra om våra egna klubbar, för trovärdighetens skull, lyckas ha anställda SLO:er i klubben. Det behöver inte vara en heltidstjänst, men gärna någon form av ersättning, säger Magnus Olsve, SLO i Dalkurd.
En del i att utveckla sin kompetens var en utbildning i Hjärt- och Lungräddning (HLR). SLO:erna hade själva efterfrågat utbildning i första hjälpen eftersom dom är nära läktarna, och många gånger först på plats vid en eventuell oförutsedd händelse.
– Det är jättebra att kunna HLR. Jag tar med mig det även om jag hoppas att jag aldrig behöver använda den kunskapen, säger Hammarbys SLO Jonas Myrstedt, och konstaterar samtidigt att gruppen växer tillsammans mer för varje gång de ses.
Jesper Sahlberg, SLO i IFK Göteborg var på plats på SLO-utbildningen för första gången och blev inspirerad av gruppens styrka.
– Vi lär oss av varandra. Det är bra. Vi delar kunskap med varandra. Alla jobbar olika i sina klubbar och det lär man sig av.
Hans kollega i IFK Göteborg, Christopher Lindahl håller med.
– Jag blir så taggad och så inspirerad av de här mötena och vill bara hem och jobba.
Utöver nämnda diskussioner så fick SLO:erna också två timmars medieträning av Svensk Elitfotbolls kommunikationsansvarige Robert Johansson.