Hur gör man ett bra matchprogram? Vad ska det innehålla? I Hammarby är det sedan nästan tio år supportrarna som sköter innehållet och man har lyckats över förväntan med sina förhoppningar. I början av juni gör Supportrarnas Matchprogram sitt 150:e nummer.
– Vi vill göra en tidning om Bajen som håller långt efter matchen och vi har fått bra respons av de som köper programmet, säger Magnus Hagström, Redaktör Supportrarnas Matchprogram.

2008 lade Hammarby ner sitt tryckta matchprogram. Några av klubbens supportrar gillade inte beslutet och beslöt sig för att göra ett eget matchprogram, kallat Supportrarnas matchprogram. Initiativet blev en omedelbar succé och sedan dess har supportrarna varit de som skött matchprogrammet runt Hammarbys matcher.

– Vi ville visa att klubben gjorde fel och att det finns ett intresse för programmet, säger Magnus Hagström om starten.

– Flera av oss hade varit i England och sett deras matchprogram och ville höja standarden för vad ett matchprogram ska innehålla. I Sverige hade matchprogrammen nästan gått bakåt.

Supportrarnas matchprogram jobbar oberoende av klubben men samarbetar samtidigt också med Hammarby. 30 personer är på något sätt engagerade med matchprogrammet som är ett fint bevis på vad supporterkraft är för något. Supportrarnas matchprogram har i dag en egen hemsida och finns på sociala medier.

matchprogram redaktionsarbete 1[1] kopiaFOTO: Hasse Fridén

 Ni har hållit på i tio år med detta, är det fortfarande lika roligt?
– Ja, det är roligt att skapa någonting tillsammans och göra något för sin klubb. Men det får inte bara bli arbete, för att det ska vara kul att år efter stå utanför arenan och sälja program måste man verkligen känna att man ingår i en gemenskap och att det man gör värdesätts. Därför ordnar vi partaj för medarbetarna och åker på bortamatch tillsammans. Jag tror alla känner stolthet när matchprogrammets egen banderoll syns på någon bortamatch.

– Vi lägger egentligen ner för mycket tid på det här men vi är i alla fall några som har arvode. Jag jobbar nästan halvtid med detta, och är den som jobbar mest, säger Magnus Hagström.

När supportrarna startade med sitt eget matchprogram så var många oroliga att Hammarby inte skulle gilla vad de gjorde, eftersom klubben lagt ner sitt eget matchprogram.

– I början var vi i opposition mot klubben, det var lite som en revolt. Vi tänkte att istället för att bara gnälla så gör vi något själva istället. Det blev ett inofficiellt tryckt matchprogram utan logga och vi var tydliga med att det var supportrarnas matchprogram, inget annat.

Efter några månader blev supporterinitiativet kontaktat av Hammarby, och då för att klubben ville samarbeta.

– Sedan dess har vi samarbetat och vi har gått från ett matchprogram på åtta sidor till ett matchprogram på 32 sidor. Hammarby får ett antal matchprogram av oss och dessutom säljer vi mellan 1000-1500 varje match. I dag är vi halvofficiella. Vi är Hammarbys matchprogram, men samtidigt värnar vi om oberoende. Klubben ska inte styra innehållet utan vi gör det program vi tycker Hammarby ska ha.

Att Supportrarnas matchprogram är oberoende gör att de kan hålla en annan ton än vad man kan som officiellt matchprogram.

– Vi är inget fanzine som sprider våra åsikter i tid och otid, men vi kan faktiskt vara lite kritiska mot vår egen klubb. Vi kan ha ett kritiskt öga och det är i långa loppet lojalare mot klubben anser vi.

I Hammarby ser man enbart positivt på att supportrarna sköter matchprogrammet.
– Vi är oerhört ödmjuka och tacksamma att supportrarna lägger ner den här tiden på att göra ett tryckt matchprogram, som dessutom håller väldigt hög klass, säger Axel Pershagen, Mediaansvarig i Hammarby.

matchprogram redaktionsarbete 2 kopiaFOTO: Hasse Fridén

Sedan några år är Supportrarnas matchprogram en egen organisation, med styrelse och ekonomiskt ansvar och allt vad det innebär. Detta för att säkerställa kvalitén på programmet och för att kunna redovisa att allting går rätt tillväga.

– Vi startade en förening som heter Supportrarnas matchprogram för att säkerställa vår egen fortlevnad. Det innebär att vi har en ordentlig redovisning och liknande. Så fort det är pengar inblandat och fans som ansvariga så blir det rätt lätt kritik. Då har vi en redovisning att falla tillbaka på.

Sedan starten så har det getts ut 149 upplagor av Supportrarnas matchprogram. Derbyt mot Djurgården blir det 150:e nummer.

Läs mer på http://supportrarnasmatchprogram.se