Näthat är ett problem idag i vårt samhälle. Det är svårt att skydda sig mot hat och hot på nätet. De svenska elitklubbarna i fotboll utgör inget undantag. Det klubbarna i Allsvenskan och Superettan dock kan göra är att föregå med gott exempel. Svensk Elitfotboll medverkar på en digital installation tillsammans med Prinsparets stiftelse på fotografiska i Stockholm på temat ”Säg nej till näthat”.
– Våra klubbar har stor möjlighet att påverka och vara positiva förebilder i vårt samhälle och indirekt på nätet där många av våra supportrar följer oss, menar Beatrice Clarke, ansvarig för hållbarhet på Svensk Elitfotboll.

Från och med den 1 november och två dagar framåt, 2-3 november, pågår en digital installation på Fotografiska i Stockholm där målet är att skapa en rörelse för en tryggare nätvardag och tillsammans stå upp mot hot och hat på nätet. Svensk Elitfotboll med dess 32 klubbar har en stor möjlighet att kunna påverka människor i sina lokala närområden. Spelarna i Allsvenskan och Superettan är starka förebilder och klubbarna är starka varumärken. Prinsparets stiftelse står bakom den digitala installationen på Fotografiska tillsammans med just Fotografiska samt med Svensk Elitfotboll, Facebook, Ingager och Sinch.

– Genom Elitfotbollens kraft visa på vilka starka förebilder vi är. Vi vill och kan vara en viktig förändring till en tryggare och schysstare nätvardag, säger Beatrice Clarke.

– Vi har flera spelare samt ledare som idag lever med näthat och hot direkt kopplade till sig själva som individer. Något som vi aldrig kan acceptera. Tillsammans kan vi göra stor skillnad. 

Prinsparets stiftelse skriver följande på sin hemsida:

”Bemöt hat och elaka kommentarer med #nejtillnäthat. Att börja argumentera, tjafsa emot eller hata tillbaka är sällan en bra strategi. Men att markera och säga ifrån är något vi alla behöver ta ansvar för att göra för att skapa ett mer inkluderande internet. Det är så många som är passiva på nätet, som ser hatet men som inte agerar. Låt oss ändra på det och göra tvärtom. Istället för att scrolla vidare tar vi avstånd genom #nejtillnäthat.”

Arbetet mot näthat möjliggörs tack vare Svensk Elitfotbolls samarbete med elitfotbollens  huvudpartner Unibet.

– Det är självklart för oss säga nej till näthat. Som huvudpartner till Allsvenskan och Superettan vill vi vara med och förbättra hela fotbollsupplevelsen, och det är såklart positivt om vårt sponsorskap kan bidra till att lyfta denna fråga, där vi ser att elitfotbollen kan agera föredöme för samhället i stort, säger Philip Lagström, Sverigechef på Unibet.

Läs mer på https://www.nejtillnathat.se samt på Fotografiskas hemsida.