Tidigare i år rekryterades Jessica Linnman som kommersiell chef till Föreningen Svensk Elitfotboll (SEF). Den nya rollen omfattar bland annat det övergripande ansvaret för organisationens affärsutveckling och varumärkesarbete. Här delar hon med sig av sina tankar kring den nya rollen på SEF, organisationens möjligheter och hennes primära fokus under den första tiden.

Jessica har över 15 års erfarenhet från ledande positioner inom mediabranschen, bland annat på Warner Bros. Discovery. Hon har även varit tv-chef på Aftonbladet och kommer senast från uppdraget som marknads- och kommunikationschef för hockey-VM 2025. Första juli inledde hon sin roll som kommersiell chef på SEF och beskriver sina känslor kring att äntligen vara på plats.

– Det känns otroligt spännande, lite otåligt och väldigt roligt. För att utveckla så vill jag helst veta allt, kunna alla processer, förstå hur allt hänger samman på en gång och tycker att det går alldeles för långsamt för mig att komma dit – men jag förstår att jag behöver ge det lite tid innan jag är helt inne i allt. Det är ju trots allt bara andra veckan ”på riktigt”. Jag har ju varit inne som konsult på specifika uppdrag under året men nu är det dags att kliva in helt.

Under sina år som nordisk kommunikationschef på Warner Bros. Discovery hade Jessica bland annat ansvar för det kommersiella partnerskapet med just Allsvenskan och Superettan. När möjligheten att istället jobba för och tillsammans med elitklubbarna dök upp, kände hon att hennes bakgrund och erfarenhet skulle passa bra för uppdraget.

– Det mest intressanta, och förhoppningsvis också värdefulla, är att jag har jobbat med rättigheten från olika infallsvinklar. Jag har tidigare bevakat Allsvenskan och Superettan, jag har projektlett en överflyttning av sändningsrättigheterna och varit på sändande bolag och nu får jag möjligheten att jobba ”på samma sida” som elitklubbarna. Jag tror det är en fördel att ha de insikterna som följer med genom den erfarenheten. Det är ju ingen hemlighet att jag gillar att jobba med affärsutveckling i relation till innehåll och sport så det här är ju otroligt roligt.

Den största och viktigaste frågan för Svensk Elitfotboll när det gäller nuvarande och framtida rättigheter är mediaavtalet för Allsvenskan och Superettan. Det nuvarande tv-avtalet med Warner Bros. Discovery löper ut efter säsongen 2025 och är en högst prioriterad fråga. Jessica är medveten om utmaningarna som råder på mediamarknaden men ser fram emot ansvaret som kommer med hennes nya roll.

– Ödmjukt skulle jag säga att jag har en ganska stor och viktig roll i och med att jag har ansvar för affären, för varumärket och för affärsutvecklingen. Självklart är alltid sporten viktigast men för att vi ska ha möjlighet att jobba som vi vill med sporten så måste detta finnas på plats. Fokus just nu är primärt på mediarättigheten och i övrigt försöker jag sätta mig in i alla processer, lära känna alla kollegor och klubbar samt sätta en affärsstrategi utifrån de mål man beslutat om i den långsiktiga strategin.

Avslutningsvis beskriver hon hur hon ser på möjligheterna för Svensk Elitfotboll att ta fortsatta kliv på det kommersiella planet.

– Möjligheterna är stora. Jag tror absolut det finns förutsättningar för att nå det mål vi satt upp men det kommer krävas att vi gör det tillsammans; klubbar, sändande bolag, partners och vi på organisationen. Det är ett teamwork.

Svensk Elitfotboll hälsar Jessica varmt välkommen och ser fram emot en spännande framtid tillsammans.