Veckans Match är tillbaka. Den 22 juni sparkar eventet igång igen när IK Frej blir första klubb som låter sina supportrar få chansen att träffa sina favoritspelare.
– Det känns fantastiskt kul att det är dags för Veckans Match igen! Det har varit en intensiv planering under våren och det känns roligt att äntligen köra igång, säger Elin Öst Sandström Ligakoordinator och projektledare för Veckans Match på Svensk Elitfotboll.

IK Frej tar som första klubb emot hemma på Täby Torg och klubben har stora förhoppningar på arrangemanget.
– Förhoppningen är att så många som möjligt ska upptäcka IK Frej och känna stolthet att Täby för första gången har en plats i svensk fotbolls finrum, säger Joel Riddez, Marknadsansvarig i IK Frej.

Veckans Match är ett event som arrangeras av Svensk Elitfotboll tillsammans med sina samarbetspartners Svenska Spel, C More, Barncancerfonden, EA Sports och Quality Hotel, och där samtliga lag i Allsvenskan och Superettan får en arrangörsdag var där klubben inom ett eventområde får chansen att marknadsföra sin egen klubb i sin stad, eller del av stad. Syftet är att stärka banden mellan klubbarna och allmänheten.

– Vi vill göra IK Frej till hela Täbys lag och detta är ett steg på vägen. Vi vill också genom vår verksamhet visa på hur man kan kombinera bredd och elit på ett bra sätt. IK Frej är och kommer förbli en föreningen för hela familjen., fortsätter Joel Riddez.

Årets säsong blir den tredje som Veckans Match pågår. I år är konceptet ändrat till att äga rum under en enda dag i stället för två, och i huvudsak dagen innan eller några dagar innan värdklubbens närmast följande hemmamatch.
– Genom Veckans Match stärks känslan för klubbarna samt ligorna ute i landet vilket i sin tur leder till att intresset ökar och förhoppningsvis i slutändan lockar fler åskådare till våra matcher. Genom Veckans Match vill vi också stärka den lokala stoltheten och lagets profiler, säger Elin Öst Sandström.

På eventområdet får den besökande allmänheten möjlighet att träffa både spelare och ledare från klubben och utmana dem i de olika aktiviteterna som finns på området. Svenska Spel ställer upp med en speed shootingtävling där det för besökarna gäller att visa upp sina hårdskjutartalanger. Varje förening kommer dessutom att ställa upp med spelare som också får skjuta så hårt de kan. Resultatet sammanställs sedan i en liga mellan samtliga lag i Allsvenskan och Superettan och där en vinnare kommer att koras efter samtliga stopp i Veckans Match.

Hos EA Sports går det att utmana kompisarna eller idolerna i ditt favoritlag i FIFA 15. Här går det även bra att fotografera sig för att få en egen bild där besökaren pryder omslaget för FIFA 16.

C More låter dig prova på att vara sportreporter under en dag. Spela in din egen vinjett. Klippet redigeras senare och du kommer kunna dela ditt proffsklipp på Instagram.

På scenen kommer spelartruppen att presenteras och inför publiken får spelarna svara på frågor om vem som exempelvis egentligen är lagets primadonna eller vad spelarna har för sig i spelarbussen på väg till match. Dessutom, så kommer en profil från varje klubb att lyftas lite extra.

Förutom massor av roliga aktiviteter, så kommer det under eventet att spelas en spännande fotbollsturnering där åtta lag i 10-årsåldern spelar tre mot tre på en uppblåsbar fotbollsplan, det vinnande laget får möta ett lag med spelare från klubbens A-lag. För de allra minsta så finns en hoppborg, designad som en fotboll.

Ta med familjen och besök er förening. Eventet kommer utannonseras på respektive klubbs hemsida.
Vi ses där!

Veckans Match inledande stopp:
22 juni, IK Frej Täby
26 juni, Utsiktens BK
27 juni, Jönköpings Södra IF
28 juni, IF Brommapojkarna

Robert Johansson