Precis som året innan står Malmö FF i en absolut särställning ekonomiskt sett jämfört med de andra allsvenska klubbarna. Även nykomlingen Hammarby visar flera imponerande resultat. Det fastslog Deloitte när företaget presenterade sin rapport Penningligan säsongen 2015.
– Vi ser att gamla ledningsmodeller behöver ersättas. För att minska risken för kortsiktiga, populistiska beslut behöver klubbarna utveckla nya modeller som främjar långsiktighet i ledning och styrelsearbete, säger Andreas Frountzos, partner på Deloitte och ansvarig för Sports Business Group Sverige.
Deloitte som gjort sin rapport i samarbete med Svensk Elitfotboll höll sin presentation på Handelshögskolan i Stockholm och menar att de mindre klubbarna dock är fortsatt bättre på att omvandla sina följare på sociala medier till betalande åskådare. Samtidigt lyfter Penningligan frågan hur klubbarna mer långsiktigt kan utveckla sin styrning för bättre ekonomiska resultat.
Enligt Penningligan är det är lika viktigt att ha en professionell styrning av klubben som det är att ha en fotbollssektion, från beslutande organ som årsmöte och styrelse till den dagliga hanteringen av redovisning och administration.
– Professionell styrning av klubbarna och större kontinuitet på ledande positioner ger sportsliga framgångar på lång sikt. Det är dock ett av de svåraste områdena att hantera i en fotbollsklubb som är en hybridorganisation med olika viljor och prioriteringar. Långsiktiga strategier kan på kort sikt påverka den idrottsliga prestationen, säger Andreas Frountzos, partner på Deloitte och ansvarig för Sports Business Group Sverige.
– Vi bedömer att långsiktiga strategier i klubbens ledning och styrelse skapar konkurrenskraft i ett längre perspektiv och minskar risken för kortsiktiga, populistiska beslut.
Enligt Martin Carlsson-Wall, Chef för Handelshögskolans Center for Sports and Business, måste fotbollsklubbarna inse att de är en hybridorganisation med inslag från såväl en privat som ideell sektor. Det öppnar vägen för nya modeller som är mer relevanta för verksamheten än flera av de traditionella ledningsmodellerna som fokuserar på antingen privat, offentlig eller ideell sektor.
Penningligan lyfter vidare fram att de totala intäkterna för Allsvenskan ökar i takt med att fler väljer att se matcherna på plats på arenan. Sponsorer och reklam är de fortsatt klart största intäkterna för de flesta klubbarna. Endast fem klubbar visade ett negativt rörelseresultat inklusive spelarförsäljningar 2015. Året före var den siffran sju klubbar. Den enskilt högsta kostnaden för alla klubbar, förutom BK Häcken, är personalkostnader.
Lars-Christer Olsson, ordförande i Svensk Elitfotboll:
– Vi hoppas att nya management-modeller blir mer relevanta för vår verksamhet än flera av de traditionella. Penningligan får ligga till grund för viktiga diskussioner om prioriteringar i de svenska klubbarna framöver. Vi kan se vilka åtgärder som är nödvändiga att förändra över tid för en hållbar ekonomi inom elitfotbollen.