Svensk Elitfotbolls officiella ligapartner Volkswagen tar steget ut i den europeiska landslagsfotbollen när VW bland annat blir officiell mobilitetspartner till UEFA i samband med Fotbolls-EM 2020.
Kontraktet med UEFA stäcker sig från 2018 och fyra år framåt i tiden och innebär att Volkswagen blir ”officiell mobilitetspartner till UEFA National Team Football” med Fotbolls-EM 2020 som huvudmästerskap.
– Det är glädjande att vår officiella partner Volkswagen aktiverar sig och syns på den internationella marknaden, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Volkswagen är sedan säsongen 2016 officiell ligapartner för både Allsvenskan och Superettan och från och med 2018 så kommer bilmärket att under fyra års tid att synas i samband med EM 2020 samt VM-kval, Dam-EM, U21-EM, Futsal-EM och UEFA Nations League.
Företaget kommer att använda engagemanget under Fotbolls-EM 2020 som en kommunikationsplattform till att lansera I.D. – Volkswagens nya e-mobilitetsfamilj.
– Ingen annan sport är lika kraftfull eller förenar så många människor. Sedan är Fotbolls-EM 2020 som spelas över hela kontinenten ett fantastiskt projekt. Vår önskan är att bidra till att bygga broar mellan alla länder och för fotbollsfans med vår mobilitet och kreativitet, säger Herbert Diess, chef för märket Volkswagen i ett pressmeddelande, och fortsätter.
– Fotboll och Volkswagen är den perfekta matchningen. Fotboll spelas i nästan alla länder och är inkluderande – precis som våra bilar. Sporten ger oss därför det perfekta tillfället att presentera vår nya inriktning. I fotbollstermer kommer vi att spela ett attackerande spel de närmsta åren, då vi rullar ut den största offensiven i vårt företags historia när det gäller modeller och e-mobilitet.
Under 2016 levererade Volkswagen 1.7 miljoner fordon till kunder i Europa.