En av nyttorna med att samla klubbrepresentanter tillsammans är nätverkande och erfarenhetsutbyte. På Svensk Elitfotbolls marknadskonferenser delas en ”Best practice -utmärkelse” ut till den klubb i respektive liga som av de andra klubbarna upplevs ha delat med sig av den bästa erfarenheten inom ett visst område.
– Vi testade en ny strategi som fungerade jättebra för oss, säger Johan Sjöberg, Marknad i Elfsborg.

 Den årliga marknadskonferensen vid Globen i Stockholm satte nytt deltagarrekord då 39 affärsansvariga från 26 av de 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan deltog.

– Det är oerhört inspirerande att samla klubbarnas affärsansvariga och konstruktivt diskutera affärsutveckling både på klubb- och liganivå, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll och fortsätter.

– Öppenheten, den goda kollegiala andan samt viljan att båda ta till sig och dela med sig av kunskap, inspiration och erfarenheter bidrar till ett attraktivt utvecklingsklimat vilket såklart gynnar både klubbarnas som ligornas utveckling.

 Deltagarna fick i vanlig ordning dela med sig av egna erfarenheter runt marknads- och affärsstrategier. Denna gång hur man använder befintliga partners som aktiva referenser i sin nykundsbearbetning. Till ”Best practice” utsågs Elfsborg i Allsvenskan och Degerfors i Superettan. I Elfsborgs fall för klubbens sätt att använda befintliga partners i samband med nykundsträffar för att inspirera och förstärka känslan vad det innebär att vara partner hos klubben.

– För oss fungerade det jättebra. Vi kommer att använda oss av detta fler gånger i framtiden. Det är upptagna personer som sitter i företagen och det är superviktigt att få en bra ingång och snabbt skapa intresse, och att ta med en befintlig partner på ett möte har underlättat för oss, säger Johan Sjöberg.

IMG_9843

Vidare så utvärderades upptaktsträffarna för Allsvenskan och Superettan med konstruktiva dialoger för utveckling. Deltagarna fick en genomgång av SEF:s pågående och framtida arbete, med bland annat livekanalen, den sportsliga utvecklingen, arenakoncept, varumärke, evenemangsutveckling och hur projektet Nordens Bästa Liga fortskrider.

Aktuella processer som förs i ligornas Affärsutvecklingsråd presenterades, där fokus är att utveckla klubbarnas och ligornas kommersiella konkurrenskraft tillsammans med våra intressenter. Klubbarna erhöll två förslag till utvecklingsområden att ta ställning till vilket bägge erhöll mycket positivt gensvar från deltagarna.

Allsvenskans och Superettans officiella ligapartners Svenska Spel, C More, Volkswagen och Select besökte konferensen under den första dagen och gav en nulägesrapport om sin verksamhet och sina satsningar inom fotbollen.

Som avslutning så fick deltagarna en inspirationsföreläsning från Sponsrings- och eventrådgivaren Magnus Berglund om hur man kan agera i samarbeten med offentliga aktörer.

De båda dagarna i huvudstaden verkade uppskattade även i år.
– Det är alltid bra att träffa kollegor från andra föreningar och utbyta erfarenheter. Magnus Berglund kryddan på moset. Han är vass och vettig, säger Johan Sjöberg.

Totalt medverkade 53 personer på marknadskonferensen.