Nätverksarenans fjärde år slog nytt rekord i deltagarantal och blev allmänt väldigt lyckat. Många klubbar och partners har uttryck en stor upplevd nöjdhet av evenemanget.
– Det får vara slut på tråkiga videomöten nu. Vi har alla längtat efter att träffas efter pandemin. Vi känner på varandra, mår bra tillsammans och framför allt inspireras vi av ett spännande och variationsrikt program, säger Jan Karlsson, försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Totalt samlades drygt 140 personer i Berlin för två dagar med möten tillsammans med representanter från Svensk Elitfotboll, Allsvenskans och Superettans samarbetspartners, representanter från 15 klubbar i ligorna och deras strategiska samarbetspartners. Under årets konferens engagerades även Elitfotboll Dam tillsammans med klubbar och strategiska samarbetspartners.

Nätverksarenan har vuxit varje år sedan starten i Barcelona 2018. Beskriv utvecklingen.
– Alla intressenter inom nätverksarenan har förstått nyttan med den. Klubbarna har sett nyttan med att erbjuda sina samarbetspartner en plattform för att träffa andra partners på klubbnivå, och utbyta erfarenheter, bland annat hur man använder sitt partnerskap på bästa sätt. Det är viktigt för oss att kunna erbjuda den möjligheten för klubbarna och erbjuda möjligheten för våra samarbetspartners oavsett om man tillhör klubb eller liga. Dessutom har vi väldigt kul ihop, menar Jan Karlsson.

Under konferensen blandades föreläsningar med inspirationstal samt med mingelstunder och nätverkande. Bland annat informerade Svensk Elitfotboll hur ligan jobbar centralt med att marknadsföra Allsvenskan och Superettan samt hur organisationen vuxit genom åren och hur samspelet med klubb är. 

Ett annat ämne på Nätverksarenan var hållbarhet och samspelet mellan elitfotbollen och offentlig sektor. Fotbollen är en stark samhällskraft som är bra för alla, både regioner och kommuner.

Hur för alla möten och nätverkande svensk fotboll framåt?
– Vi vill vara transparenta med vår väg framåt. Det är bra att titta i backspegeln vad vi gjort, men det är också viktigt att visa och bjuda in till en delaktighet vad vi ser framför oss. Vi har spännande visioner, vi har tankar och idéer hur vi kan ta kliv både på den nationella och internationella marknaden ur ett upplevelseperspektiv och ur ett kommersiellt utvecklingsperspektiv. Vi ser med spänning och tillförsikt på framtiden

Vad tar Svensk Elitfotboll med sig av Nätverksarenan 2022?
– Engagerade deltagare och glädje. Det är högt i tak, man delar med sig, man bjuder till, man får ta del av en gemensam plattform, avslutar Jan Karlsson.

Läs mer om Nätverksarenan 2022 här