En av elitfotbollens största konferenser för året genomfördes i mars. SEF-klubbarnas affärsansvariga, evenemangsansvariga och CSR-ansvariga träffades på Steam Hotel för gemensamma möten och avhandling av aktuella ämnen inför säsongsstarten 2020.

– Vi försöker både bygga varandra och ha trevligt tillsammans. Den här gången med betydligt fler medverkande deltagare än tidigare. Det har blivit allt mer tydligt hur viktigt det är och vilken nytta det gör för klubbarna i framtida relationer med sina klubbkollegor, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Totalt medverkade cirka 110 deltagare från ligorna, klubbarna och från ligornas större strategiska samarbetspartners under de två dagarna i Västerås. På dagordningen fanns bland annat rättigheter att utveckla och etablera inför 2020, arenaexponering, varumärkesförflyttning, affärs- och klubbutveckling samt supportersamverkan och hållbarhet.

– De här två dagarna för oss närmare inom ligan och vi får en möjlighet att lära känna våra partners, såväl nya som gamla. Inom vårt CSR-arbete är det viktigt att vi inte ser oss som konkurrenter utan lär oss av varandras framgångar. Det här är jättebra och väldigt värdefulla dagar inför säsongen, säger Ivo Konjevod från Malmö FF som deltog på CSR-konferensen och var en av totalt sex deltagare från klubben som medverkade på konferensen.

– Vi har kommit en bra bit på vägen i Sverige. Klubbarna har delat erfarenheter med varandra i många år och det ger resultat i vårt arbete på hemmaplan i Falkenberg. Vi får inspiration och kan ta med oss bra saker tillbaka hem och andra klubbar kanske tar efter våra idéer på sin hemmaplan, säger Linus Folkesson, Marknadschef i Falkenbergs FF och deltagare på Affärs- och evenemangskonferensen.

På plats på konferensen fanns också representanter från Allsvenskan och Superettans större samarbetspartners Unibet, DHL, OBOS och Discovery Networks Sweden. Samtliga fick presentera sig för klubbarna och fick under eftermiddagen chansen till att nätverka och lära känna klubbpersonalen.

– Det här tillfället är extra värdefullt för oss som är ganska nya. Vi får ett ansikte på klubbarna och vi får lära känna många av de som jobbar i klubbarna på en och samma gång. Det sparar oss månader av tid istället för att åka ut och besöka dem en och en. Dessutom får både ge och ta del av ett och samma budskap. Arbetet inför säsongen konkretiseras och blir tydligt, säger Helena Andréen på OBOS Sverige.

– Vi försöker att skapa ett klimat mellan våra klubbar, partners och oss i Svensk Elitfotboll där alla bidrar till varandras utveckling – och i slutändan till den svenska elitfotbollen. Dessa tillfällen är viktiga för oss. Därför är det extra kul att så många är här och engagerade, trots att det är en intensiv period med mindre än en månad till seriestart, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig i Svensk Elitfotboll.

Årets upplagor av Allsvenskan och Superettan inleds om ungefär en månad.