Hur skapar man bäst engagemang runt en fotbollsmatch? Årets Affärsteam för Allsvenskan och Superettan reste till Tyskland för att inspireras av Bayern München och på plats se hur en storklubb i Europa jobbar.
– Vi pratar en 100-årig klubb med framgångar i hela världen. Konceptet går inte att kopiera utan det gäller att hitta intressanta delar och sedan tratta ner till sin egen verksamhet, säger Göran Matzén, Marknadschef i Östersunds FK.

Östersunds FK och IK Sirius utsågs tidigare i vår till Årets Affärsteam för Allsvenskan och Superettan 2016 och två representanter från vardera klubb fick som premie spendera två konferensdagar i München med att besöka och inspireras av Bayerns matcharrangemang. Bayerns svenske förre spelare Patrik Andersson tog emot och visade runt på Allianz arena och berättade om sin karriär, och sedan tittade teamen som en avslutning på Bayern Münchens ligamatch mot Darmstadt i Bundesliga.

– Det är alltid bra att träffa andra och se andra ställen för att veta och jämföra. Bayern München är en världsklubb men jag tycker man kan jämföra sig med dem ändå. Det är samma typer av utmaningar som vi har fast på en annan nivå, säger Michelle Babic, Marknads- och eventkoordinator i IK Sirius.

– Det är spännande att komma in lite bakom kulisserna i en så stort klubb som Bayern München. Även om vi är en liten klubb så finns det alltid saker att ta med sig hem och applicera för oss, fyller Ola Laxvik, Biljett- och butiksansvarig i Östersund i.

Bayern München äger Allianz arena till 100% själva och säljer ut arenan med 80 000 platser varenda match och tjänar enormt mycket mer pengar än vad en svensk klubb kan drömma om. Ändå finns det mycket att ta med sig hem från Tyskland till vardagen i Allsvenskan.

Deltagare bakre från vänster: Patrik Andersson, Anders Sewerin (Cruyff Institute), Kaveh Sarvari (Svensk Elitfotboll), Jan Karlsson (Svensk Elitfotboll), Robert Johansson (Svensk Elitfotboll), Ola Laxvik (Östersunds FK). Främre raden: Göran Matzén (Östersunds FK), Michelle Bebic (IK Sirius), Hans Göran Tägtström (IK Sirius).

Deltagare bakre från vänster: Patrik Andersson, Anders Sewerin (Cruyff Institute), Kaveh Sarvari (Svensk Elitfotboll), Jan Karlsson (Svensk Elitfotboll), Robert Johansson (Svensk Elitfotboll), Ola Laxvik (Östersunds FK).
Främre raden: Göran Matzén (Östersunds FK), Michelle Babic (IK Sirius), Hans Göran Tägtström (IK Sirius).

– Klacken gör upplevelsen och det är egentligen den som gör att du vill gå på matchen. Fotbollen blir sekundär när Bayern som idag möter ett lag som inte är namnkunnigt. Jag menar, Bayern är bra men bra prestationer hittar du i Allsvenskan också. Hur skapar man en upplevelse ändå? Det är svårt men man måste börja någonstans, menar Göran Matzén, och fortsätter.

– Man ser hur viktigt det är att ha följare och supportrar, att fylla arenan och man måste skapa ett arrangemang som lockar dessa. Företagen ser att det är många där och det gör att de vill engagera sig och investera. Det drar i sin tur andra företag med sig. Man vill gärna hitta quick fixes men det finns inga sådana. Man måste ha en strategi och en bra sådan och följa den. Skapa en tradition.

Utnämningen av Årets Affärsteam baseras på benchmarking av nyckeltal som Svensk Elitfotboll tagit fram. Östersund och Sirius utsågs till första årets vinnare och fick som premie en inspirationsresa till Tyskland. Alla fyra klubbrepresentanterna på resan har tillsammans med sina kollegor jobbat hårt för att göra sina klubbar mer attraktiva i sina lokalområden, och fick nu av Bayern München fler uppslag till det fortsatta arbetet.

– Det är bra att kunna jämföra priser med hur det fungerar i Bundesliga. Hur många sponsorer tar de in? Hur jobbar de med prissättning? Olika nivåer? Tar de mindre betalt för att få dit folk eller mer betalt för att det är värt det? En sak som jag tyckte var helt annorlunda. När vi frågade om VIP-ytorna. Man kunde inte se planen därifrån. Det ville inte klubben. De har gjort det valet att alla ska gå ut och se matchen, medan det enda vi i Sverige vill är att alla ska sitta kvar i logen, äta och dricka och se matchen.

IMG_9153[1] kopia
Östersunds Göran Matzén, IK Sirius Hans Göran Tägtström och Jan Karlsson, Svensk Elitfotboll lyssnar på Bayern Münchens guide, Martin, i samband med rundvandringen på Allianz arena.

Hur når vi ökad framgång och ökade affärsmöjligheter i Sverige?
– Man måste ta små steg och börja där. Inte se hinder utan möjligheter. Det är det här man vill uppleva. I Bayerns fall är arenan viktig för att knyta upp sponsorer men man måste hitta sin egen sak. Man bygger inte kultur på 10-15 år. Man måste ha framgångar och stå för något, menar Göran Matzén.

– Det är en sådan enorm skillnad mellan den värld vi lever i och de lever i. Man måste bena ner det och lägga på rätt nivå för att skapa nya förutsättningar i Uppsala. Tar man det på rätt nivå så bör vi kunna applicera mycket på Uppsala ändå, säger Hans Göran Tägtström, Säljare i IK Sirius.

I IK Sirius säger både Hans Göran och Michelle att det har knappt funnits kultur i Uppsala förut men att det har skett en drastisk förändring de senaste åren, inte minst sedan klubben i höstas gick upp i Allsvenskan.

– Vi är på gång i Uppsala. Nu börjar man se svartblå halsdukshav. Vi har utvecklats massor. I år sålde vi för nästan lika mycket under första matchen som vi gjorde på hela föregående säsongen. Det går om man är målmedveten och fokuserad på att skapa förutsättningar, men det är inget som är självspelande. Det är ett hårt jobb.

– Det är intressant att det bara är deras medlemmar som kan köpa biljetter. Man vill veta; hade de avstått annars eller har de blivit medlemmar för att gå på matcherna?, säger Michelle Babic

Fakta Årets Affärsteam:
Inför 2016 så etablerades och implementerades benchmarking sett utifrån sju olika affärsnyckeltal via de affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Och i samband med det också en utmärkelse i form av Årets Affärsteam. Det tillsattes en jury med personer från affärsvärlden med bland annat representanter från Idrottens affärer, Handelshögskolan och Deloitte. Ordförande för juryn är Anders Sewerin från samarbetspartnern Cruyff Institute. Östersund och Sirius är de första vinnarna av Årets Affärsteam.

För mer information om Årets Affärsteam:
Jan Karlsson
Försäljnings- och Marknadsdirektör
Mobil: +46 (0) 70-525 88 44
jan.karlsson@svenskelitfotboll.se