Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll invigde på lördagsmorgonen Nätverksarenan 2019 i Madrid. Nu väntar två fullspäckade dagar med möten och erfarenhetsutbyte.

IMG_4910

Totalt samlas 85 deltagare från Svensk Elitfotboll och deras partners samt från klubbarna i Allsvenskan och Superettan och deras partners på EY:s kontor i Madrid. Dagen började med att deltagarna presenterade sig själv i storgrupp inför varandra. Sedan tog ordinarie mötesagenda vid.

IMG_4925Först ut att prata är Andreas Andersen, VD Liseberg Group. Andreas berättar om den snabba, digitala utvecklingen och utmaningar och möjligheter för Liseberg samt upplevelser för det 21:a århundradet.

– Den digitala utvecklingen är fullständigt oförutsägbar och den påverkar sättet som Liseberg kommunicerar med sina gäster på. Idag är den mer relationsbaserad och nästan bara digital, säger Andreas.

Den digitala utvecklingen ger många nya möjligheter men också nya utmaningar, inte minst vad gäller logistik.
– Den digitala utvecklingen påverkar produkten. Den påverkar betalning och intäktsströmmar och den påverkar också konkurrenssituationen.

– Vi står inte längre i kö. Framtidens vuxna kommer aldrig att ha stått i en kö. I framtiden handlar allt om upplevelsen och vi kommer att konkurrera lika mycket med köpcentrum som med andra nöjesparker, menar Andreas.

IMG_4916

Anders menar att man måste ha en strategi och identifiera kärnan i verksamheten och man ska älska sitt varumärke och vara varumärkesambassadörer. Och att det måste vara konsekvent.

– Att gå på en nöjespark är att gå på en arena – och man kan inte ta något för givet. Man måste kämpa för varje gäst. Att ha fokus på gästen är en överlevnadsfråga. Missar man fokus så har man ett problem.

– Framtidens nöjespark är inte bara en nöjespark. Det är en destination.

Anders avslutar sitt föredrag med att säga att man i framtiden måste investera och växa men också att man måste våga. Man måste vara modig för att utveckla. Man måste investera och satsa.

IMG_4923

IMG_4924

Talare nummer två är Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll, som presenterar ”Supporterligan”. Mats berättar om elitfotbollens utveckling i Sverige från 2011 och framåt. En tid där publiksiffrorna svek och investerarna uteblev.

Svensk Elitfotboll initierade en framtidsutredning som mynnade ut i arbetet med Nordens Bästa Liga (NBL), som SEF jobbar för att leva upp till än idag.

Idag jobbar SEF regelbundet för att vara bäst i Norden rent sportsligt, men också vad gäller nya medier, image, arena- och evenemangsutveckling och intäktsströmmar.
– Det handlar om att göda en passion. Passion är kanske vår starkaste konkurrenskraft.

Och det har hänt mycket sedan 2011. Idag har SEF en helt annan organisation och både Allsvenskan och Superettan är otroligt starka varumärken.

– Vi har valt att fokusera på det positiva och bygga historier runt det. Sedan hanterar vi det tråkiga som händer vid sidan av.

IMG_4927

– Vi har en supporterbaserad kommunikation. Vi har publiken och vi har en otrolig stämning på läktarna. Fotbollen i Sverige kännetecknas av våra supportrar. De gör oss till dem vi är. Supportrarna är väldigt viktiga för oss och inte ett problem.

Elitfotbollen har idag en helt annan dialog med sina supportrar, mycket tack vare klubbarnas SLO:er. Elitfotbollen har också utvecklat sättet att kommunicera med supportrarna på läktaren genom utvecklade digitala system och nätverk på arenorna.

Idag är fotbollen också utvecklad för att nå ambitionen att det ska finnas verksamhet 365 dagar över året. Svenska Futsalligan spelar sitt första år under SEF:s paraply och satsningar som Allsvenskan Fantasy och eAllsvenskan kommer också att förlänga säsongen för klubbarna i Allsvenskan och Superettan.

– De här är perfekta komplement till vanliga fotbollen. Vi har en produkt med fotbollen som huvudtema och den konkurrerar inte med den vanliga produktens speldagar.

Idag har Allsvenskan och Superettan tagit plats i folks hjärtan. Allsvenskan har lockat över två miljoner åskådare fyra säsonger i rad och Superettan har ökat sitt åskådarantal med 20% två år i rad. Allsvenskan 2018 hade två matcher med 50 000 på läktarna på Friends Arena.

Ligorna har nya partners och Svensk Elitfotboll har ökat intäkterna med tre miljarder och det är pengar som går till medlemsklubbarna i SEF. Klubbar som håller ihop och förstår värdet av det vi jobbar med.

– Framåt ska vi fullfölja det vi påbörjat. Vi är på god väg men vi är långt ifrån klara, avslutar Mats Enquist.

IMG_4922

Efter lunch skulle en representant från Real Madrid inleda eftermiddagspasset men en försening drog ut på tiden och Anders Wikström, Klubbutveckling och integritet på SEF fick inleda sin dragning om samarbeten för framgångsrik och hållbar verksamhetsutveckling.

IMG_4928

En halvtimme sent kunde sedan David Hopkinson, Global Head of Partnerships på Real Madrid inleda sitt snack om partnerskap och sponsring i Real Madrid och från hans tidigare erfarenheter i Nordamerika.
– Real Madrid är ett av de största varumärkena i världen och vi är bland de som har flest följare av alla i sociala medier. Vi måste börja jämföra oss med andra varumärken snarare än andra fotbollsklubbar, säger David Hopkinson.

– Jag lever och andas intäkter och jag tycker att man i Europa kan dra nytta av hur de jobbar i Nordamerika i frågan.

Real Madrids tillgångar och och ekonomiska förutsättningar går inte att jämföra med svenska klubbars men utmaningarna för den spanska storklubben är snarlika svenska klubbars utmaningar, men bara på en högre nivå.

IMG_4931

Efter pausen fortsatte föreläsningen som avbröts när Real Madrid anlände. Martin Carlsson Wall, Associate Professor & Director och Robert Larsson från Handelshögskolan berättade om deras modell och verktygslåda mot det lokalt anpassade sportkontoret.

– Vi har tagit fram en modell som vi kommer att jobba ifrån. Sätter vi de här byggstenarna på plats så kommer vi en bra bit på vägen mot hur vi bygger framtidens fotbollsklubb.

IMG_4936

Anders Sewerin, Founder Cruyff Institute Sweden berättade om Cruyff Institute och om vad man kan göra efter karriären och hur viktigt det är att engagera sig vid sidan av idrotten, och hur det kan förebygga exempelvis psykisk ohälsa.

Det är tufft att avsluta en framgångsrik idrottskarriär idag och klubbarna kan med fördel tänka på hur de hjälper och tar hand om trotjänarna.

John Andersson, COO OnePartnerGroup berättar om OPG:s verksamhet och partnerskap med Svensk Elitfotboll.

Mikael Bergsten och Carlos Esterling, Partner EY blev den första dagens sista talare och presenterade verksamheten för EY Sports Business och den ekonomiska rapport som EY gör för elitfotbollen varje år. Mikael och Carlos berättade också om vikten att engagera sig utanför fotbollen och hur blivande sponsorer och partners tittar allt mer på vad klubben bidrar med till samhället innan de engagerar sig i idrotten.

Eftermiddagen avslutades med grupparbeten på temat samarbeten för framgångsrik och hållbar verksamhetsutveckling.