Sedan säsongen 2017 är SELECT Officiell leverantör av gemensam ligaboll för Allsvenskan och Superettan. På Nätverksarenan i Berlin fanns SELECT med som officiell ligapartner och leverantör, för att samverka med ligorna, klubbarna och andra officiella partners.
– Vi har ett fantastiskt fint samarbete, som vi haft i fem års tid nu. Jag kan se för vår del att det har varit en fantastisk fin plattform. Det är bra synlighet och ett bra erkännande för oss i Sverige, säger Richard Kjell, Country Sales Manager på Svenska SELECT Sport AB.

Med en lång och händelserik historia bakom sig betraktas SELECT som en av världens ledande tillverkare av handsydda bollar. Den innovativa danska företaget producerar ungefär tre miljoner bollar per år och är representerad i många delar av världen med export till mer än 50 länder. På Nätverksarenan representerade Richard Kjell SELECT som en av drygt 140 deltagare på konferensen.

– Det ger oss en bra plattform att vara här och jag tror det är bra för svensk fotboll också. Vi har hittat ett bra samtal. Dels med andra leverantörer men också med klubbar och partners, säger Richard Kjell.

Den officiella ligabollen började att användas av samtliga lag i Allsvenskan och Superettan från och med säsongen 2017. Bollen tillverkas och levereras av SELECT. Det ursprungliga avtalet var på fyra säsonger men förlängdes i mars 2020 att gälla till och med säsongen 2024.

– Vi var första märke att komma som ligaboll i Allsvenskan och Superettan. Vi har fått ett fantastiskt bra mottagande från alla klubbar. Det är ett bra erkännande för oss som varumärke och det bra stabilitet, menar Richard Kjell.

SELECT tillhandahåller sedan tidigare officiella ligabollar till tio andra europeiska ligor, bland annat danska 3F Superliga sedan 2015, belgiska Jupiter League sedan 2010 även till tyska Bundesliga och till holländska Eredivise, under namnet Derbystar, sedan 2006 samt portugisiska Liga Portugal sedan 2018.

– Vi utvecklar design och kvalitet varje år och vi ser att det fungerar. Reklamationsnivån är låg. Vi ser det som ett gott betyg för bollen.

Richard Kjell tycker att Nätverksarenan är väldigt bra för ligornas och klubbarnas partners att åka hem på.
– Det finns mycket att ta åt sig. Det är många bra föreläsare och mycket intressanta ämnen som diskuteras. Det finns många bra bitar att ta med sig hem.

Läs mer om nätverksarenan här