När elitfotbollen träffades för Allsvenskans Stora Pris, passade personal från de 32 klubbarna av Allsvenskan och Superettan att mötas över klubbgränserna. Konferensen pågick under två dagar och bestod av bland annat funktionsmöten och en inspirationsföreläsning om framgångsrikt ledarskap och organisatoriskutveckling.

Allsvenskans Stora Pris har, utöver den direktsända tv-galan, också blivit en branschdag för hela fotbollsfamiljen. Det innebär att evenemanget inte bara är till för att hylla säsongens bästa prestationer, utan har även blivit en plattform för klubbpersonalen i Allsvenskan och Superettan att träffas. Totalt genomfördes sju olika funktionsmöten i samband med Allsvenskans Stora Pris.

– Det är ett bra sätt att göra en gemensam säsongsavslutning för alla klubbar. Vi har ju sådana här möten, var för sig, under andra delen av året också men klubbarna uppskattar att vi samkör allihop vid just det här tillfället. Det stärker samarbetet funktionerna emellan, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Konferensen startade med en gemensam inspirationsföreläsning med Svante Randlert, grundare av podcasten Chefsnack. Föreläsningen handlade om morgondagens framgångsfaktorer inom organisation, ledarskap och utveckling.

– Vi hade en väldigt inspirerande föreläsning med Svante. Vi försöker vi alltid spana efter trender och hur vår bransch kan komma att utvecklas, men det är bra att bli påmind och inspirerad i sitt tänk, menar Tobias Larsson, kommunikationschef på AIK Fotboll.

Första dagen av konferensen avslutades med en livesänd TV-gala av Allsvenskans Stora Pris, där alla var samlades för att hylla svenskfotboll och säsongens bästa prestationer för 2022.

221108 Häckens Alexander Jeremejeff, Årets bästa spelare under Allsvenskans Stora Pris den 8 november 2022 i Stockholm. Foto: Simon Hastegård / BILDBYRÅN / kod SH / SH0355

Under andra dagen av konferensen, delades deltagarna in i grupper utifrån deras funktion i klubb.

– Jag var med på affärskonferensen, där vi bland annat såg över och diskuterade rapporten av Nöjd-Supporter-Index (NSI). Vi har haft ett glapp från 2019 till 2022, och det var väldigt intressant att se vart man låg innan pandemin och efter pandemin: vilka nya behov som har dykt upp och supportrarnas förväntan, säger Emma Persson, kundsupport och medlemsansvarig på IFK Göteborg.

Dagen avslutades med en gemensam lunch där deltagarna möjlighet att diskutera konferensen och berörda ämnen.  

– Jag upplever att jag fått mycket utbyte från de andra klubbar under den här konferensen. Många är öppna för att hjälpa varandra, någon som jag tycker är väldigt fint. Framför allt har det här utbytet gett oss inspiration kring hur vi ska bygga upp vår klubb och vad vi ska fokusera på, säger Magnus Widén, Content manager på Utsiktens BK.

Möten som genomfördes för SEF-klubbarnas personal:
Affärskonferens B2B/B2C
Ekonomikonferens
Hållbarhets- och samhällsengagemangskonferens
Kommunikationskonferens
Medlemsmöte (Ordförande & Klubbchef)
SLO-konferens
Sportchefsmöte