Elitklubbarna i Sverige och i Norge håller, som ett led i fotbollens IT-satsning, tillsammans på att utveckla sitt CRM-system.
– För toppfotbollen i Norge betyder detta att kundinformation blir samlat på ett och samma ställe i klubben. Norsk toppfotboll (NTF) har satt fokus på området för att bättra på möjligheten till att kommunicera med kunden. En gemensam lösning är redan införd för klubbarna i Tippeligan och för några i OBOS-ligan, säger Martin Ygre, Marknadschef på Norsk Toppfotboll.
Sverige och Norge håller på att skapa något unikt tillsammans. I båda länderna är det full fokus på att hjälpa klubbarna att kommunicera bättre med de som besöker fotbollsarenorna och för att på ett enkelt sätt kunna samla sina besökares efterfrågan på ett och samma ställe. Lyckas man med detta så kan klubbarna också använda sig av det i marknadsföringen, exempelvis genom att komma med individuellt anpassade erbjudanden till besökaren.
I Norge har man hunnit lite längre i arbetet, och har tack vare CRM-systemet (Customer Relationship Management) varit bra på att sätta kunderna i fokus medan vi i Sverige främst försöker få klubbarna att bättre arbeta med kundinformation. Något bland annat AIK har visat sig vara framgångsrika med.
– Förutom att arbeta med kundinformation kring besökarna kan klubbarna även använda CRM-systemet för sina affärsrelationer. Från allra första början kan säljstödet liknas med en kontaktbok för klubbarnas kunder och partners men med tiden så hoppas vi att fler klubbar upptäcker värdet av kundvård och uppföljningar. Därmed får säljstödet en helt ny betydelse, säger Jessica Nilsson, projektledare för CRM i Sverige.
2015 gick CRM i Norge över från ett projekt till en aktiv driftsfas. Externa konsulter fasades ut och Norsk Toppfotboll (NTF) tog över för att göra klubbarna mer professionella i sitt kundarbete.
– Ett gemensamt CRM-system gör klubbarna mindre sårbara och möjliggör bättre kompetensöverföring, bättre priser samt att det blir enklare att integrera mot andra system. Vi såg en god utveckling 2015. Antalet privatpersoner i databasen ökade med 25% och antalet företag med 14%. Målet framöver är att få möjlighet att kommunicera direkt med en stor andel av de som följer sin klubb, säger Martin Ygre på NTF.
NTF lägger mycket tid på att utbilda och lära upp klubbarna för att utvidga CRM-systemet, och för att ta fram specifika nyckeltal för framgång, som klubbarna kan jobba efter. I den norska klubben Sarpsborg 08 är man mer än nöjda med CRM-utvecklingen.
– Det har varit en befrielse. Vi har helt plockat bort Excel-ark för att hålla koll på kunder och försäljning. Vi har nu bättre koll på våra besökare och på plånboken samt att vi har bättre koll på vår försäljning och våra produkter, säger Tommy Widlund, Marknadschef i Sarpsborg 08, till NTF.
Tommy Widlund menar också att CRM-systemet skapat bättre sammanhållning i klubben.
– Man kan följa utvecklingen tydligt från vecka till vecka och det har skapat en bättre teamkänsla.
För Sveriges del inleddes projektet på allvar förra året, som en del i den IT-satsning som fotbollen gör, då det introducerades för klubbarna. 2016 är året då klubbarna i en högre grad ska börja jobba i systemet och framöver hoppas även vi kunna gå in i en driftsfas.
– 2015 var för de svenska klubbarna ett ”implementationsår”, nu arbetar vi kontinuerligt med vidareutveckling samt erfarenhetsutbyte mellan klubbarna, berättar Jessica.
Fördelar med CRM enligt både Jessica och Martin:
* Möjlighet att strukturera upp försäljningsjobben bättre för marknadsavdelningen. Det skapar högre intäkter och en mer förutsägbar ekonomi.
* Klubbarna kan enklare skapa en bättre och närmare relation med supportrarna.
* Klubbarna blir mindre sårbara vid byte av personal för att försäljning, information och registrering finns på ett och samma ställe
* En gemensam lösning skapar stordriftsfördelar vid integrationer
* Blir mer lättjobbat med samma system i hela klubben och framgången sprider sig genom klubbens alla led
Robert Johansson /FOTO: Bildbyrån