Den första modulen av tre i Otto Beisheim School of Management, Stockholm School of Economics (SSE), och ESSEC Business School gemensamma European Sport Business Program genomföres i mitten av februari i tyska Düsseldorf.
– Jag fick många nya och värdefulla kunskaper med mig hem till Sverige, främst inom strategi och att leda ett förändringsarbete, säger Kaveh Sarvari, evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll och en av två deltagare från Svensk Elitfotboll i programmet.

European Sports Business Program (ESBP) har som mål att förbereda deltagarna på sportindustrins framtida utmaningar genom skräddarsydda utbildningsprogram.

Dagarna i Düsseldorf gick under temat “Corporate Foresight & Strategy Making”. Deltagarna fick lyssna på gästföreläsningar både från det europeiska näringslivet och från fotbollen samt även från amerikanska NFL. Det krävdes också en hög grad eget engagemang i form av övningar och presentationer.

– Det var en utbildning med en bra mix mellan teori och praktiska övningar. Vi fick bl.a. skapa en skarp strategi för NFL:s tillväxt i Tyskland, som vi därefter fick presentera för NFL på plats. Jag ser mycket fram mot kommande utbildningstillfällen, menar Kaveh Sarvari.

Förutom Kaveh Sarvari så medverkade också Ylva Ring, digital projektledare, på konferensen för Svensk Elitfotbolls räkning.

– De här träffarna är bra, inte bara för självutveckling inom ledarskap och affärsutveckling utan också för att bredda sitt personliga nätverk. Här får man kontakt med likasinnade från hela Europa vilket jag kommer ha stor nytta av i mitt arbete framöver, säger Ylva Ring.

Nästa modul av programmet genomförs på Handelshögskolan i Stockholm medan vårens avslutande modul går av stapeln i Paris.