Efter de senaste årens utökade partnerportfölj på Svensk Elitfotboll gällande ligorna Allsvenskan och Superettan så har spekulationerna om ett eventuellt namnbyte på serierna återkommit med jämna mellanrum. Inom Svensk Elitfotboll är man överens om att något sådant inte kommer att ske.
– Vi kommer inte att lyfta frågan till Svenska Fotbollförbundet om att byta namn på Allsvenskan eller Superettan, det finns ett styrelsebeslut på det, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.
Styrelsebeslutet är taget så att Svensk Elitfotboll anser att varken Allsvenskan eller Superettan ska byta namn på serien. Det som kan hända är att en partner kan presentera en liga, likt vad DHL gör med Allsvenskan i dag, men Svensk Elitfotboll kommer inte att ta upp frågan med Svenska Fotbollförbundet om att ligorna skulle förändra sitt namn, eller byta ut det helt.
– Vi har diskuterat detta noga och en enig styrelse har slagit fast att framför allt Allsvenskan, men även det yngre liganamnet Superettan, har så starka värden att vi inte vill sälja bort det säger Mats Enquist och fortsätter.
– Vi vill värna om traditionen i varumärkena – både för att respektera fotbollens historia, våra lag och våra supportrar. Vi har gott om andra möjligheter att bygga andra kommersiella värden tillsammans med våra befintliga och kommande partners, och har redan nästan tredubblat de kommersiella intäkterna till klubbarna från och med 2020. Det är viktigt att definiera var gränsen för kommersialisering går, och i detta fall går det vid att liganamnen skall behållas.
Svensk Elitfotboll har i dagsläget åtta officiella partners som alla verkar inom olika områden.
Dagens partners:
Huvudpartner: Svenska Spel
Mediapartner: C More / TV4
Ligapartner: DHL, Volkswagen, EY, OnePartnerGroup
Leverantörer: SELECT, NeH