Mellan 30 mars – 9 april anordnas #Morethanfootball action week av European Football for Developement Network (EFDN) med syfte att runt om i Europa belysa alla de bra saker fotbollen gör och hur det påverkar hela samhället i stort. För svensk del ser ligorna en självklarhet att vara en del av detta.
– Våra klubbars CSR-arbete och den samhällsnytta som görs inom elitfotboll är så mycket mer än bara fotboll. Det vill vi lyfta, säger Madeleine Ödquist, CSR-ansvarig på Svensk Elitfotboll.
Fotbollen är så mycket mer än de 2×45 minuter som spelas på fotbollsplanen. I Sverige driver till exempel klubbarna i Allsvenskan och Superettan tillsammans 87 samhällsengagemang som alla påverkar samhället utanför fotbollen på ett positivt sätt. Socialt ansvar och värdegrund är idag självklara saker för vilken elitförening som helst och är också ett sätt att visa det ansvar klubben tar och det stärker klubbkänslan och varumärket som klubben förmedlar.
– Vi är med i den här kampanjen som ett led i vårt arbete med att lyfta våra klubbars fantastiska arbete och visa vilken kraft det finns såväl i Sverige som hela Europa, säger Madeleine Ödquist.
På Allsvenskans hemsida har vi samlat 54 projekt och samhällsengagemang som klubbarna i Allsvenskan gör och på Superettans hemsida finns 33 samhällsengagemang. Här hittar man allt från Fotboll utan fylla till spelare som besöker barnsjukhus till nattfotbollsprojekt runt om i landet som skapar aktivitet och engagemang och som håller ungdomar från gatan.
Svensk Elitfotboll driver också samhällsengagemangen Uppförandekoden, Stå upp för fotbollen och vi har anställt en resurs i den före detta elitspelaren Anders Wikström för att utbilda i farorna med spelberoende och matchfixing. Tillsammans med Deloitte tar vi också årligen fram en ekonomisk rapport från de Allsvenska klubbarna för att ge ekonomisk transparens till våra partners, media och allmänhet.
Läs mer om kampanjen på sociala medier under #MorethanFootball
Fakta EFDN:
European Football for Developement Network är en sammanslagning av 34 klubbar från 16 olika länder. Elfsborg och Djurgården är idag de enda svenska klubbarna som medverkar i EFDN.
Inriktningen ligger på det sociala arbetet som klubbarna bedriver. Klubbarna inom EFDN samarbetar med varandra, utbyter erfarenheter och information samt driver det konstant allt viktigare sociala arbetet framåt för alla fotbollsklubbar.
Fakta #Morethanfootball Action Week:
Pågår 30 mars – 9 april
Veckan genomförs av EFDN med stöd från UEFA Foundation, klubbarnas samarbetsorganisation ECA och alla medlemsklubbar samt ligor. Syftet med veckan är att visa vilken påverkan fotbollen har på hela det europeiska samhället och vilken nytta fotbollen gör utanför fotbollsplanerna. Veckan uppmuntrans av både FIFA och UEFA