Evenemanget Veckans Match har varit en succé så här långt. Gott om besökare, bra för klubbarna och ett lyckat samarbete med Barncancerfonden – vilket påverkat spelarna, bland andra Häckens anfallsstjärna Moustafa El Kabir som fick träffa cancersjuke Sigge, 6.
Häcken har fått en ny supporter i form av Sigge, 6, som var på sin första allsvenska match, Häcken-IFK Göteborg, den 2 juni på Nya Gamla Ullevi.
Sigges storebror, Arvid, håller på Blåvitt, så det var kanske tur för familjefridens skull att matchen slutade oavgjort, 1-1. Syster Elsa var också med, tillsammans med mamma och pappa.
Efter matchen fick Sigge och hans familj träffa Häckens anfallsstjärna Moestafa El Kabir, som blev tagen av mötet och berättar för Svenskelitfotboll.se:
– Jag får rysningar när jag tänker på mötet med Sigge och hans familj. Vi fotbollsspelare har det så fantastiskt bra, men det är inte alla som har det lika bra, barn med cancer till exempel. Jag önskar att cancer inte fanns, men det gör den. Då värmer det i hjärtat att kunna sprida lite glädje hos ett barn med cancer. Jag har precis fått mitt första barn, en dotter. Jag tackar gud för att hon är helt frisk. Jag kommer alltid att ställa upp på människor som har det svårt, oavsett om det är i skolor, på sjukhus eller som nu ett barn med cancer som besöker en av våra matcher.
Cirka 300 barn och ungdomar per år drabbas av cancer. Åtta av tio överlever. De riskerar dock att drabbas av utanförskap. Samarbetet i Veckans Match mellan Föreningen svensk Elitfotboll och Barncancerfonden, där antimobbningsorganisationen Friends i sin tur är samarbetspartner till Barncancerfonden, ska få cancersjuka barn att känna gemenskap.
Förutom cancersjuka barns möten med sina idoler består Veckans Match av 1-2 dagar fyllda med aktiviteter, där besökaren bland annat kan delta i fotbollsturnering eller FIFA-turnering och utmana sin idol, tävla med sin bästa fot i Dagens hårdaste skott, samla autografer samt vinna biljetter till matchen.
30 platser där det spelas matcher i Allsvenskan och Superettan ska få besök före 28 september.
Genomförda evenemang hittills är Kalmar, Sölvesborg, Göteborg, Örebro och Stockholm i samband med matcher i Allsvenskan samt Ängelholm, Växjö, Jönköping, Landskrona, Uppsala och Södertälje i samband med matcher med Superettan.
Växjö var en av de mest välbesökta platserna. Mazdak Shiasi, marknads- och evenemangsansvarig i Östers IF, förklarar vad Veckans Match betyder för klubben:
– Veckans Match är ovärderlig som marknadsföring för oss. Vi är en liten klubb och kan inte alltid avsätta så mycket personal för den här typen av evenemang. Då är det skönt att det kommer ett färdigt koncept. Evenemanget ger bra respons och kontakt med nya grupper, främst unga, som får chansen att träffa sina idoler i form av våra spelare. Det är kul för spelarna också, som får känna sig uppskattade. Varumärket Veckans Match kommer att växa sig allt starkare för varje år som går. Det är jag övertygad om.
Partners i Veckans Match är Barncancerfonden, CMore, EA Sports, Friends, Svenska Spel, Posten, Scandic, Tipselit och TV4.
Fotnot: I Kalmar fick cancersjuke Elias, 5, vara med sina idoler i Kalmar FF hela dagen inför, under och efter mötet mot Helsingborgs IF, läs mer om det mötet HÄR. Se också ett klipp från Friends Arena där vi fick träffa Dennis, Christian och Kristoffer som alla tre mist ett syskon i cancer under våren. De tyckte att det var ett uppskattat avbrott från vardagen och AIK bjöd på en oförglömlig dag!
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation