Det här gör Svensk Elitfotboll

Föreningen Svensk Elitfotboll jobbar professionellt tillsammans med sina 32 medlemsklubbar för aktivt skapa sportsliga, ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar för att till fullo ta tillvara på den utvecklingspotential som finns för Allsvenskan, Superettan och den nationella herreliten i fotboll.

Nylogo

KOMMUNIKATIONSMÅL SVENSK ELITFOTBOLL 2019

Vi ska i våra kanaler nå ut till fler personer. Dels fler inom vår målgrupp men också de vi idag inte når, det vill säga andra potentiella matchkonsumenter. Ligornas kanaler ska vara en självklar källa för information runt Allsvenskan och Superettan, SEF:s hemsida ska vara en trovärdig och viktig källa till kunskap om elitfotbollens påverkan utanför själva fotbollsplanen och Tipselit ska varaförstahandskällan för svensk talangutveckling.

Vi ska visa att svensk elitfotboll bidrar till samhället och inte är tärande. Samhällsnyttan överväger exempelvis kostnaderna för polisen i samband medstormatcherna.

Vi ska visa att våra evenemang är trygga, säkra och stämningsfulla. Oroligheter förekommer, men endast vid ett fåtal tillfällen och av några enskilda individer som förstör för andra. Fotbollen är en avspegling av samhället i stort och tar också ansvar för sin omgivning.

Svensk elitfotboll är fylld av tradition och står för passion, stolthet, drama och närhet – och det vill vi visa och lyfta fram.

Vi vill genom varumärkesbyggnad och image i vår kommunikation skapa en lockelse och göra det så attraktivt som möjligt för gemene man att gå och se svensk elitfotboll på plats på arenorna. Vi vill stärka våra partners och klubbarnas varumärken och bygga profiler inom ligorna och inom talangutveckling.

Svensk elitfotboll innebär vänskap och enhetlighet. Alla är välkomna oavsett bakgrund och vi strävar dagligen för att implementera vår värdegrund, vilket vi också ska visa i kommunikationen.

Svensk Elitfotboll har en stark position ute i Europa och det dagliga arbetet lyfts ofta fram som ett föredöme bland andra länder, och det ska vi sträva efter att visa även inom landet.

Vi ska bygga på kärleken från supportrarna. De och den stämning de skapar på våra arenor är vår framgång. Vi ska vara respektfulla mot våra supportrar och vi ska vara folkvänliga – inte pampar. Vi är inte nödvändigtvis den bästa ligan eller den häftigaste ligan – vi är supporterligan.

Vi ska med Svensk Elitfotbolls kommunikation verka för att nå målen med att bli Nordens Bästa Liga (NBL) där vi jobbar efter fem på förhand uppsatta mål.

IMG_5075

Det här är kortfattat något av det Svensk Elitfotboll arbetar med:

Norden Bästa Liga:
Vi jobbar aktivt med att Allsvenskan ska bli Nordens Bästa Liga. Vi har identifierat fem verksamhetsområden som gäller som måttstock för att bli framgångsrik och där vårt huvudfokus ligger på att vi ska förbättra oss ytterligare. Dessa fem områden är Arenaupplevelsen/evenemanget, sportslig utveckling, ekonomisk tillväxt, image och nya medier/digital satsning.

Läs mer om NBL här

Supporterligorna
I början av 2019 lanserade SEF tillsammans med Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) en gemensam satsning på att skapa Europas bästa supportersamverkan.

Samhällsengagemang
Svensk Elitfotboll driver projektet Uppförandekoden samt lyfter fram klubbarnas samhällsengagemang. Var för sig och tillsammans tar klubbarna ett stort ansvar som får genomslag på samhället i stort.

Engagemangen visar på ett tydligt sätt att klubbar tagit ansvar för sin omgivning och påverkan på samhället socialt, miljömässigt eller ekonomiskt.

2018 inleddes ett nationellt samarbete med Arbetsförmedlingen där syftet är att med fotbollens hjälp attrahera personer långt utanför arbetsmarknaden och sätta dessa i sysselsättning. I slutet av 2018 hade tio elitklubbar hoppat på tåget och genom diverse åtgärder som karriärdagar så har över 100 personer inte bara fått komma på intervju, utan har också fått någon form av sysselsättning.

2018 släpptes en ekonomisk rapport tillsammans med EY där det fastslogs att samhällsnyttan för elitfotbollen i Sverige är minst 775 miljoner kronor.

Elitfotbollens IT-system:
Digitaliseringen i samhället ställer nya krav på fotbollen, men öppnar också en lång rad nya möjligheten. Elitfotbollens gemensamma affärs- och IT-system (EFIT) är en satsning från klubbarna för att vara med i utvecklingen och kunna utnyttja tekniken för att skapa nya affärer. Fördelarna med ett gemensamt system är många. Utöver att man delar på kostnaderna kan man också öka servicen till publiken genom till exempel ett gemensamt biljettsystem och gemensamma lösningar för köp av mat, dryck och merchandise.

Målet med EFIT är WiFi på alla arenor i Allsvenskan och Superettan och en gemensam kommunikationskanal där klubbarna erbjuder allt det den fotbollsintresserade kan tänkas fråga efter –  repriser och highlights, livestreamar, intervjuer, startelvor, artiklar, unika reportage, biljetter, köp av mat, dryck och merchandise, statistik, spel och betting och allt annat som kan öka upplevelsen eller stilla suget efter svensk elitfotboll.

En av de stora byggstenarna i EFIT är ett gemensamt CRM-system för oss och alla elitklubbar. Detta för att öka närheten och dialogen till åskådarna ett steg till och för att underlätta klubbens kommunikation med sina partners.

Läs mer om EFIT här

Ligagemensamma avtal:
Svensk Elitfotboll arbetar kontinuerligt med att utveckla de kommersiella förutsättningarna för dels ligorna Allsvenskan och Superettan och dels i att bistå medlemsklubbarna inom ligorna i deras affärsutveckling.

För nuvarande har vi följande avtal. Svenska Spel är fotbollens huvudsponsor. C More och TV4 har sändningsrättigheterna. DHL, Volkswagen, EY och OnePartnerGroup är ligapartners, danska SELECT levererar ligaboll för Allsvenskan och Superettan och NeH står för profilkläder.

Läs mer om våra partners här

Spelschemat
Vi är med och sätter spelordning och matchdatum för Allsvenskan och Superettan. Svenska Fotbollförbundet ansvarar ensamt att besluta om spelschemat men det sker i nära samråd med Svensk Elitfotboll. SEF har en viktig roll att bereda många olika intressenters önskemål för att skicka med det till SvFF inför beslut.

Läs mer om spelschemat här

Upptaktsträffar
Svensk Elitfotboll arrangerar båda upptaktsträffarna inför seriestarten av Allsvenskan och Superettan.

Ligagemensamma projekt:
Uppförandekoden – Svensk elitfotbolls egen värdegrund där vi tar ansvar för allas lika värde. Framtagen tillsammans med samtliga 32 klubbar i Allsvenskan och Superettan samt i samarbete med Svenska Spel.

Fotbollsdrömmar – ett initiativ från Svensk Elitfotboll, Allsvenskan och Superettan som ämnar ge fans något utöver 90 minuter plus stopptid. Här försöker vi uppfylla fotbollsälskares drömmar. Se tidigare uppfyllda drömmar på fotbollsdrommar.se

Månadens spelare – Svensk Elitfotboll utser tillsammans med Svenska Spel och C More utmärkelsen Månadens spelare. Ett pris som går till den spelare i Allsvenskan som gjort bestående sportsliga avtryck under den senaste månaden.

Tipselit och certifieringen – Svensk fotbolls talangutvecklingsprogram där 62 klubbar i Allsvenskan, Superettan, Division 1 och Division 2 medverkar. Tipselit är ett samarbetsprojekt mellan Föreningen Svensk Elitfotboll, Elitfotboll Dam och Svenska Spel, fotbollens huvudsponsor, med syfte att utveckla svensk elitfotboll. Detta görs genom målmedveten satsning på unga talanger. Certifieringen är en del av Tipselit där varje deltagande klubbs akademier besöks och poängbedöms i syfte att kvalitetssäkra klubbarnas arbete med spelarutveckling i åldern 8-19 år. Ligacupen och Gothia Cup Tipselit Trophy är två rena Tipselittävlingar. Läs mer på tipselit.se

eAllsvenskan – Från och med 2019 startar eAllsvenskan. Tolv svenska elitklubbar deltar i första upplagan av eAllsvenskan som också sänds på Discoverys streamingplattform Dplay. eAllsvenskan blir Sveriges största professionella FIFA-tävling där allsvenskans och några av Superettans största klubbar deltar och gör upp om titeln och en ranking i kvalet till världsmästerskapet eWorld Cup.

Allsvenskan Fantasy – Spelet hade premiär 2018 och spelades av 20 000 supportrar. Spelet, som presenteras i samarbete med Svenska spel, låter spelaren sätta ihop en allsvensk trupp och tävla mot andra digitalt. Truppen genererar sedan poäng baserat på prestationerna på planen i Allsvenskan.

Europabonusen – Svenska Spel ger varje säsong tre miljoner kronor att fördela mellan de svenska lag som ska kvala till Europaspelet. Syftet är att ge de svenska lag som ska kvalspela till Champions League eller till Europa League möjligheten att förbereda sig på bästa sätt. De lag som kvalificerar sig till ett gruppspel betalar tillbaka sin del av bonusen och den adderas i det fallet på nästa års utdelning.

Evenemang – Svensk Elitfotboll ansvarar för evenemangsutvecklingen av våra 480 evenemang.
Vi vill locka nya åskådare, men också skapa nya intäkter till våra lag i samband med match. Vi vill att alla skall kunna känna sig hemma på läktaren oavsett vilket typ av supporter man är. Det gynnar alla om vi kan samsas på läktaren, allt från hardcorefans till barnfamiljer, kompisgäng och sponsorer. Och – framför allt gynnar det våra lag. Vi vill ha trygghet, trivsel och service. Det ska finnas Wi-Fi på läktaren, appar för att beställa mat eller att följa matchstatistik eller kolla intervjuer med tränare och spelare.

Servicen ska fungera även före match – att kunna beställa biljetter, resor, boende eller annat i samband med matcher på lättast möjliga sätt. Våra evenemang skall vara Välkomnande, Trygga, Säkra och Stämningsfulla.

Image – Vad är Allsvenskans och Superettans image i dag? Framför allt – vad skall den vara i morgon? Image är något man bygger och förtjänar, inte något man bara får. Annars riskerar vi att få en image vi inte vill ha. Frågan om image berör inte bara ligan, utan också de deltagande lagen men även saker som upplevelsen på läktaren vid match. Vi har miljoner av fotbollsintresserade i detta land. Hur får vi alla att bli övertygade om att de skall gå på våra nationella matcher och stötta ”sitt” lag i stället för att sitta hemma eller gå på krogen? Vad krävs för att övertyga de som INTE går i dag, att gå i morgon? En del handlar om sakfrågor men mycket handlar om image. Det skall vara en fantastisk upplevelse att gå på fotboll, och självklart att alla skall känna att de kan göra det.

Spelkortskampanj – Svensk Elitfotboll och Svenska Spel genomför varje år en spelkortskampanj där Svenska Spels spelkortskunder får möjlighet att gå på svensk toppfotboll för halva priset.

Sportsliga frågor
Vi driver ett antal sportsliga frågor tillsammans med klubbarna. Just nu har vi mest fokus på tre kärnfrågor.

  1. Hur förlänger vi tävlingssäsongen?
  2. Hur ska fler ta klivet från talang till stjärna?
  3. Hur ska vi få lovande spelare att stanna längre i den inhemska ligan innan de lämnar för utlandet?

Läs mer här

Möten/Utbildningar:
Svensk Elitfotboll samlar klubbarna vid mötestillfällen och driver gemensamma frågor på uppdrag av klubbarna, samtidigt som klubbarnas representanter också får tillfällen att lära känna och utbyta erfarenheter mellan varandra.

Svensk Elitfotboll kallar också till, och driver, utbildningar och inspirationsföreläsningar.

De möten som förekommer:
Medlemsmöten
Klubbchefsmöten
Sportchefsmöten
Akademichefsmöten
Marknadschefsmöten
Säkerhetschefsmöten
SLO-möten
Evenemangsmöten
Kommunikationsmöten
Projektmöten

Koordinering
Svensk Elitfotboll kontrollerar och bestämmer färg på spelartröjorna och domarna inför matcherna i Allsvenskan och Superettan. Vi tillhandahåller tävlingsmanualer, säkerhetsföreskrifter, tv-avtal, partnerexponering och andra praktiska saker klubbarna måste förhålla sig till i samband med match. SEF kollar också så att klubbarna lever upp till sina åtaganden.

Representation
Svensk Elitfotboll representerar klubbarna i Allsvenskan och Superettan i möten med FIFA, UEFA, Svenska Fotbollförbundet, ligaförbund, partners och andra externa aktörer.

Svensk Elitfotboll finns också på plats på ett antal matcher i Allsvenskan och Superettan samt att vi ofta för klubbarnas talan medialt.

Svenska Futsalligan
Under hösten 2017 beslutade Svensk Elitfotbolls medlemmar att man ville samarbeta med Svenska Futsalligan (SFL). Futsalklubbarna samlades därefter i Jönköping för ett möte där det ett historiskt beslut i svensk futsal togs, att Svensk Elitfotboll (SEF) och SFL ”aktivt och gemensamt skall samverka för att utveckla Svenska Futsalligan”. När SFL-säsongen 2018/2019 drar igång har ligan fått en egen hemsida och bevakning. Klubbarna har fått utbildning i säkerhet och evenemang och Discovery har beslutat sig för att direktsända tio matcher från säsongen i tv.

Kommunikation
svenskelitfotboll.se, allsvenskan.se och superettan.se skriver vi om det som händer i svensk fotboll. Både på och vid sidan av fotbollsplanen. Här finns ett aktuellt nyhetsflöde, kampanjer, tävlingar och statistik.

tipselit.se skriver vi aktuella nyheter om ungdomsfotbollen och om projektet Tipselit.

Sociala medier:
Svensk Elitfotboll, Allsvenskan, Superettan, Tipselit, Svenska Futsalligan, Allsvenskan Fantasy och eAllsvenskan finns på Facebook, Twitter och Instagram. Svensk Elitfotboll finns dessutom på LinkedIn

fotbollsdrommar.se läser du om vårt projekt Fotbollsdrömmar

Vi skickar också ut nyhetsbrev för både Svensk Elitfotboll och Tipselit samt pressmeddelanden vid behov.

Matchfixing
Svensk Elitfotboll har, tillsammans med Svenska Spel, har tillsatt en resurs som skall jobba proaktivt och preventivt med matchfixingfrågan inom ligorna.

Den före detta Elfsborgs- och Geflespelaren Anders Wikström har börjat jobba med frågan. Anders kommer att fungera som en länk mellan Svenska Spel, Svenska Fotbollförbundet, Svensk Elitfotboll, alla Allsvenskans och Superettans 32 klubbar, spelare och tränare.