Allsvenskans och Superettans ligapartner Volkswagen vill att supportrar ska åka mer tillsammans och förmedlar möjligheten via egna sidan Avwayday. Avwayday har hittills lockat nära 6000 supportrar till hemsidan.
Vi kan göra skillnad till och från arenan, säger Jeanette Asteborg, Marknadschef på Volkswagen.

 I dagsläget har nära 6000 supportrar valt sitt favoritlag på Avwaydays hemsida och drygt 1000 av dessa har valt en match dit de vill resa. Hur många som verkligen åkt, eller ska åka, på resa via Avwayday vet Volkswagen inte eftersom de bara förmedlar kontakten, att supportrarna åker i Volkswagen är heller inte det viktigaste menar Jeanette Asteborg.

– Vi vill hylla de som själva vanligtvis hyllar − supportrarna − och skapa större möjligheter för fans att åka tillsammans och ge sitt stöd på bortamatcher, säger Jeanette Asteborg.

Volkswagen är även nöjd med utfallet så här långt. Företaget har gått ut lågt och egentligen bara kört en tv-reklam, men inte mer än så.

– Vi hoppas att Avwayday ska bidra till en positiv fotbollsupplevelse och stödja lagen och deras spelare samt sporten som helhet.

Fakta Avwayday juli-augusti:
Besök sajten: 9745
Valt lag: 5976
Valt resa: 1030

Top fem populära Lag:
AIK: 1 523
Djurgården: 782
IFK Göteborg: 754
Hammarby: 696
Malmö: 506

Läs mer om Avwayday här