Under två dagar höll Svensk Elitfotboll en evenemangskonferens i Helsingborg där representanter med olika funktioner i elitklubbarna var på plats. Dagarna präglades av diskussioner och föreläsningar med huvudfokus på publikrekrytering, och deltagarna besökte även Skånederbyt mellan Landskrona BoIS och Helsingborgs IF.
­­­­­– Mycket fokus dessa dagar har hamnat på långsiktigt varumärkesbyggande och att skapa en långsiktig strategi som sträcker sig över flera funktioner i klubbarna för att lyckas med publikrekryteringen, säger Kaveh Sarvari, ansvarig för evenemangsutveckling på SEF.

Evenemangsansvariga, marknadschefer, CRM-ansvariga, SLO:er och kommunikationsansvariga var några av funktionerna som var representerade från klubbarna.

Den första dagen på konferensen bjöd först på gemensam lunch innan aktiviteterna drog igång. Först i form av en rundtur på ombyggda Olympia där Helsingborgs IF visade upp sina moderna och rymliga faciliteter. Sedan höll Göran Rickmer, evenemangsansvarig på Hammarby Fotboll, en föreläsning där han berättade om Hammarbys framgångsrika publikstrategi.

Rickmers föreläsning var uppskattad bland deltagarna där många fick inspiration kring hur de kan jobba med publikrekrytering utifrån deras egna förutsättningar.

–Det finns mycket att ta med sig som man får skriva ned och se hur man kan implementera i vår förening, utifrån de förutsättningar vi har, säger Gustav Oskarsson, ansvarig för publikrekryteringen i AFC Eskilstuna.

På kvällen blev det mingel och middag med Helsingborgs IF:s partners innan deltagarna bussades iväg till Landskrona IP för ett Skånederby i kvällssolen. Matchen och de cirka 8200 personerna på läktarna bjöd upp till dans och dagen efter var upplevelsen uppskattad.

–Det har var intressant att se kontrasterna mellan moderna Olympia och den äldre Landskrona IP. Det finns bra saker på båda platserna, samt saker som inte fungerar lika bra, säger Tomas af Geijerstam, marknadsansvarig på Djurgården Fotboll.

Frederik Ericsson, evenemangsansvarig hos HIF, gav en rundtur på Olympia.

Frederik Ericsson, evenemangsansvarig hos HIF, gav en rundtur på Olympia.

Konferensens andra dag inleddes med utvärdering av gårdagen innan Jeja Svensson, produktägare på Svensk Elitfotboll, pratade om hur den digitala utvecklingen kan bidra till att rekrytera publik, bland annat via klubbarnas appar.

Till sist höll konsulterna Mikael Utterud och Jani Ekonoja, med erfarenheter från bland andra IKEA och SAS, en inspirationsföreläsning om CRM (customer relationship management) och kundlojalitet. Då inkluderades även deltagarna i diskussioner och fick dela med sig av erfarenheter och funderingar i grupper.

Att klubbarna får en chans att diskutera och utbyta erfarenheter ses överlag som positivt.

–Det ger väldigt mycket att ses så här och utbyta erfarenheter, säger Sara Nilsson som jobbar med evenemang hos GIF Sundsvall.

De digitala möjligheterna Svensk Elitfotboll har skapat sig de senaste åren spås bli en viktig faktor i publikrekryteringen de kommande åren.

–Den digitala utvecklingsresan vi gör tillsammans öppnar upp för stora möjligheter. Vi vet mer om våra besökare idag och kommer därigenom kunna skapa ännu bättre upplevelse och service för de som besöker våra arenor, men även underlätta för nya besökare att uppleva vår elitfotboll, säger Kaveh Sarvari.

Sarvari poängterar däremot att förändringen inte sker över en natt.

– Det behövs en långsiktig strategi, kompetens och ett hårt jobb över tid. Det gäller att ta små steg varje dag, avslutar Kaveh Sarvari.