Tisdagen den 9 maj arrangerade Svensk Elitfotboll en evenemangskonferens där evenemangsansvariga från klubbarna i Allsvenskan och Superettan deltog.
– De 32 klubbarna i Allsvenskan och Superettan är i grunden mina uppdragsgivare, så för mig är det så klart viktigt att lyssna och låta klubbarna påverka mitt arbete, säger Kaveh Sarvari, ansvarig för evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll.
Kaveh är noga med att poängtera vikten av att involvera klubbarna i det långsiktiga arbetet.
– Samtidigt som det är nödvändigt för mig att lyssna på klubbarna så har jag ett helikopterperspektiv och ser en helhet. Den balansgången behöver jag hantera. Därför blir det viktigt att involvera klubbarna, att förankra beslut, men ibland också ta egna beslut med stöd av vår långsiktiga vision.
Det var första gången på länge Svensk Elitfotboll arrangerade den här typen av konferens inom evenemangsområdet. Mötet ägde rum i dagarna två på Swedbank Stadion i Malmö.
– Det här är ett fantastiskt steg av SEF att närma sig Allsvenskan- och Superettanlagen, att komma närmare verksamheterna. Vet man hur verksamheterna är uppbyggda så ser man också hur man kan förbättra. Relationerna är nyckeln, säger Stefan Jonasson, Kommersiellt chef i AIK och deltagare på mötet.
– Mitt mål var att få våra klubbrepresentanter att träffas och utbyta erfarenheter, men också att dra upp riktlinjer för vårt långsiktiga arbete mot att skapa nordens bästa evenemang. Tanken är att träffas minst två gånger per år framöver, säger Kaveh.
Konferensen började på tisdagen med en introduktion och fortsatte därefter med att klargöra förväntningar på konferenserna, Svensk Elitfotboll och klubbarna. Därefter diskuterades innebörden av visionen, gemensam ligainramning och systematiskt kunskapsutbyte. Tisdagens pass avslutades med att samtliga deltagare presenterade något de var extra stolta över inom sina evenemang.
– Alla sitter med sina egna visioner och när man diskutera på det här sättet så ser man att vissa har förutsättningar som andra inte har. Ändå kan vi ta hjälp av varandra. Vi kan tillsammans kolla hur vi tillsammans kan göra upplevelsen bättre, menar Stefan Jonasson.
På onsdagen gjordes en kartläggning av kundresan gällande biljettförsäljning, övrig försäljning och service och värdskap. Konferensen avslutades med att klubbarna fick lyfta sina specifika utmaningar och få hjälp och stöd av sina kollegor.
– Alla tjänar på att det kommer mer publik, att Allsvenskan blir hetare på alla plan. Från plan till sportkontor. Jobbar vi gemensamt med att göra serien attraktivare på alla plan så gynnar det också alla. Vi bygger förutsättningen att bli en starkare allsvenska och att detta bibehålls med dagens tuffa konkurrenssituation, säger Stefan Jonasson.
– Jag är ny i rollen som evenemangsansvarig i klubben så jag tycker det var superspännande att träffa kollegor som brottas med samma frågor och uppgifter som jag sitter med. Jag fick mycket inspiration och många bra idéer att ta hem till Grimsta som vi kommer att använda oss av framöver, säger Oscar Thérens, Eventansvarig i Brommapojkarna.
Evenemangskonferensen var den första på lång tid men redan efter sommaren finns planer på ett till möte.
– Jag kan bara konstatera att klubbarna gör så otroligt mycket bra saker. Men märks som sagt också att det finns ett stort behov av att prata med likasinnade som står inför liknande utmaningar, säger Kaveh Sarvari.
– Jag tycker upplägget var mycket bra och jag ser redan fram emot nästa träff senare i höst, avslutar Oscar Théren.