Det andra fysiska mötestillfället med European Leagues ledarskapsprogram ELEVATE ägde rum i Madrid. Temat för session var Fan engagement.
– En stor fråga under konferensdagarna var vilken roll respektive liga bör ha i att stödja klubb och på vilket sätt man gör det, säger Robert Johansson, kommunikationschef på Svensk Elitfotboll och representant för Sverige på utbildningen.

Efter det första fysiska mötet i Nyon i Schweiz, och en digital mötesvecka så var det åter dags för en fysisk träff med ELEVATE-nätverket. Denna gången i spanska huvudstaden Madrid. Värd för mötet stod La Liga.

Temat för dagarna i Madrid var Fan engagement. La Liga Tech inledde med att hälsa välkomna och berätta om La Ligas digitala ekosystem. Efteråt fick deltagarna lyssna på en gemensam presentation av Ogilvy och La Liga om hur man inkluderar Data och CRM i ligornas arbete med Fan engagement.

– Generellt sätt ligger vi bra till i utveckling och trend i Sverige. Det finns mycket kvar att utveckla här hemma också men vad jag ser på andra ligor så sneglar många nyfiket på oss när vi diskuterar olika ämnen. Vi må inte vara i mål med alla våra satsningar men vi är i alla fall igång på något sätt med väldigt mycket, vilket inte är fallet i alla andra ligor, säger Robert Johansson.

ELEVATE genomförs vid totalt sju tillfällen. Totalt fyra fysiska träffar genomförs runt om i Europa mellan september 2022 och mars 2023, samt tre digitala träffar. Totalt medverkar 21 personer från lika många europeiska ligor i denna den första ELEVATE. I deltagarlistan till ELEVATE återfinns allt från generalsekretare till kommunikationschefer till marknadschefer i ligorna i Europa. Utbildningen handlar mycket om erfarenhetsutbyte mellan de olika länderna och ligorna.

Den andra dagen i Madrid ägnades åt besök hos Atlético Madrid och deras arena Civitas Metropolitano. Atlético berättade om hur La Liga och klubbarna vuxit tillsammans, och var för sig, samt om klubbens supporterdialog mer i detalj. På eftermiddagen berättade La Liga hur du vuxit i sitt Fan engagement.

– Många länder har kommit långt när det gäller Fan engagement, även vi, men just när det gäller supporterdialog så har vi kommit extra långt i Sverige. Vi värderar den dialog och transparens som vi har gentemot våra supportrar i Sverige väldigt högt och jag ser att många andra ligor börjar röra sig åt det hållet också, anser Robert Johansson.

Den avslutande dagen gästade Real Zaragoza marknadschef konferensen för att visa hur klubben jobbar med sitt fan engagement.

– En sak som slog mig den sista dagen är att saker som fungerar i andra länder ute i Europa inte nödvändigtvis funkar i Sverige. Trots det finns det mycket att ta med sig hem till Sverige och diskutera med mina kollegor. Alltid finns det något man kan snappa upp, summerar Robert Johansson och fortsätter.

– En stor fråga för många ligor är hur mycket de ska stötta sina klubbar och i vilka frågor. Vem ska leda utvecklingen, liga eller klubb eller tillsammans? En svår fråga och inte alltid självklar men i Sverige gör vi i alla fall inget jobb utan att först förankra det med klubb, vilket känns bra.

2023 fortsätter, och avslutas, ELEVATE med två digitala konferensveckor och två fysiska, en i Bratislava och en i London.

Deltagande högstaligor på ELEVATE:
Österrike – Österreichische Fußball/Bundesliga
Belgien – Pro League
Tjeckien – Ligov á Fotbalov á Asociace
Danmark – Divisionsforeningen
England – Premier League och English Football League
Spanien – LaLiga
Tyskland – Deutsche Fussball Liga GmbH
Italien – Lega Serie A och Lega Pro
Nederländerna – Eredivise
Nordirland – Northern Ireland Football League
Polen – Polish Professional Football League
Slovakien – Unia ligov ych klubov
Schweiz – Swiss Football League
Finland – Finnish Football League Association 
Irland – League of Ireland
Island – Íslenskur Toppfótbolti
Lettland – Futbola Virsliga
Norge – Norsk Toppfotball
Sverige – Föreningen Svensk Elitfotboll