Samhällsengagemang är ett prioriterat arbete för den svenska elitfotbollen. Sedan tidigare står det klart att EY kommer att ägna ett avsnitt i sin ekonomiska rapport till att visa på elitfotbollens samhällsnytta, och på Marknadskonferensen i Stockholm så var samhällsengagemang en given punkt på agendan.
– Vi är alla en del av vårt samhälle och har därmed ett ansvar för detsamma. Fotbollen har en unik möjlighet att nå ut och påverka i samhället. Det är därför oerhört viktigt att vi tar det ansvaret och bidrar till ett bättre samhälle, säger Elisabeth Anderton, csr-ansvarig i IFK Göteborg.
Ett 40-talet representanter från klubbarna i Allsvenskan och Superettan deltog på Marknadskonferensen i Stockholm och totalt deltog 55 personer under två dagars möten och föreläsningar. Calle Stjerna, Varumärkesstrateg på Svensk Elitfotboll beskriver arbetet med samhällsengagemang som Årets viktigaste värvning.
– Som en bakgrund så har vi har identifierat tre av FN:s globala mål för hållbar utveckling som vi kommer jobba vidare med. Det handlar om Hälsa, Sysselsättning och Integration, där flertalet av klubbarnas befintliga samhällsengagemang redan passar in, menar Calle Stjerna och fortsätter.
– Fotbollen är en spegel av samhället och vi tar ansvar för samhället. Vi är en kraft. Människor kommer till oss för att de vill följa oss och det är en styrka. 32 lag. Två ligor. Ett samhälle.
I klubbarna inser man värdet av att jobba med att förändra hela samhället till det positiva och hur mycket det kan ge tillbaka till, inte bara fotbollen. Fotbollen måste bara bli bättre på att lyfta fram allt det positiva som görs.
– Att ligan uppmärksammar detta centralt visar på att detta är något vi gemensamt tycker är ytterst viktigt och att vi bryr oss och tar ansvar. Gemensamt blir vi också starka och vi kan inspirera och stärka varandra för att på ett effektivt sätt engagera oss i samhället, säger Elisabeth Anderton.
– När vi snart via EY:s rapport, kan visa på effekten som fotbollens samhällsnytta gör, blir det lättare för oss alla, såväl ligan gemensamt som för enskilda klubbar, att bemöta våra olika intressenter och kunna lyfta vad vi bidrar med. När det gäller partners så ser efterfrågan annorlunda ut idag mot för bara några år sedan, där resultat gällande samhällsnytta efterfrågas och kan vara avgörande faktorer för om företaget eller organisationen väljer att investera eller inte.
I Kalmar FF det är väldigt viktigt att alla klubbarna engagerar sig i samhället och menar att det är något som de flesta föreningar inom fotbollen gjort på ett bra sätt sedan länge.
– Det har vi däremot inte synliggjort tillräckligt då det är, och har varit, en naturlig del av verksamheten. Vi tycker det är oerhört viktigt att SEF och EY synliggör vårt arbete ute i klubbarna så den reella samhällsnyttan kommer fram på ett lättförståeligt, neutralt och riktigt sätt, säger Anders Klevsand, Marknadschef i Kalmar FF, och fortsätter.
– Fotbollen är Sveriges och världens största sport och tittar man på antalet aktiviteter för ungdomar 7-25 år är fotbollen nästan lika stor som kommande fem idrotter ihop. Till skillnad från dessa fem idrotter sträcker sig fotbollen över alla samhällsklasser och är det idrottsliga ankaret när det gäller integration in i det svenska samhället.
Svensk Elitfotboll har sedan innan ett samarbete med Arbetsförmedlingen inom ramarna för FN:s hållbarhetsmål sysselsättning där syftet är att tillsammans med klubbarna skapa sysselsättning åt personer långt utanför arbetsmarknaden.