Fem representanter från Allsvenskans och Superettans Affärsutvecklingsråd träffades i samband med den allsvenska matchen mellan IFK Norrköping och Kalmar FF för att titta på IFK Norrköpings evenemang och för att diskutera utvecklingsfrågor.
Det är oerhört betydelsefullt att träffas löpande för att stämma av våra ligagemensamma- som klubbspecifika prioriteringar, menar Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

IFK Norrköping och Kaj Pettersson, säljare i klubben, tog emot och visade stolt upp ”Pekings” arenafaciliteter och matcharrangemang inför mötet mot Kalmar.

– Jag är glad att alla ville komma hit till Norrköping. Det är bra att ha alla här och titta på den verkliga situationen under match, säger Kaj Pettersson och fortsätter.

– Vi har alltid konstruktiva möten där vi hittat grund till en del bra beslut att jobba vidare med. Det är viktigt att träffas och det har blivit ett bättre klimat och en öppenhet mellan klubbarna som är viktig. Det är fantastiskt egentligen.

Affärsutvecklingsrådet som består av sju representanter ur Allsvenska- och Superettanklubbar, samt Svensk Elitfotboll, samlas tre-fyra gånger per år och diskuterar utvecklingsfrågor kopplat till klubbarnas och ligornas affärer. Representanterna i rådet utses av ligornas affärsansvariga på Svensk Elitfotbolls marknadskonferenser.

Under rundvandringen så stannade gruppen bland annat till vid Volkswagens monter för exponeringen av Avwayday. Där kunde besökarna tävla i speedshooting, i vem som skjuter hårdast.

– Det är jättebra att Volswagen syns, det är uppskattat, men fråga inte vem som vann speedshootingen bara, säger Samuel Karlsson, Marknads och Sponsoransvarig IFK Värnamo.

Samuel som kommer från en klubb i Superettan säger att det är mycket som skiljer Värnamo och Norrköping åt i vardagen, inte minst storleken på arenan, men att det ändå finns saker att ta med sig hem till Småland.

– Vi sitter i en helt annan vardag än vad IFK Norrköping gör men det är ändå intressant att se vad de gör här och kanske hitta saker som jag kan plocka med mig tillbaka till Värnamo och applicera där. Det kan vara att bygga upp visioner och drömmar om framtida faciliteter.

Alla deltagare är överens om att Affärsutvecklingsrådets möten kommer till stor nytta för mötena för samtliga klubbars affärsansvariga, som hålls två gånger per år.

– Det här är ett bra forum för att highlighta ämnen till kommande möten. Det är en jätteutmaning att göra något med 32 olika föreningar och i varje förening finns olika synpunkter. Det krävs en gemensam strategi för att få det att funka, vilket jag tycker att ligan och klubbarna gör bra, menar Samuel Karlsson.

Mötets agenda, förutom att få en inblick i IFK Norrköpings arenaförutsättningar bestod av diskussioner kring följande:

*  Fortsatt kompetensutveckling av ligornas affärsansvariga

*  Gemensamma partners för ligorna

*  Kommunikation och marknadsföring ligorna

*  Offentliga sektorn som samarbetspartner klubbnivå