I samband med att EA Sports släpper FIFA 16 så övergår även E-Svenskan till den senaste utgåvan av spelet. Nytt för i år är att de Allsvenska klubbarna själva kunnat pryda omslaget på spelet. Något Hammarby, som är med i spelet för första gången på länge, utnyttjat.
Vi kände att det fanns ett stort intresse och stolthet i klubben att vi tagit oss upp i Allsvenskan och därmed också kvalificerat oss in i spelet, säger Patrik Blomquist, Marknadschef i Hammarby.

FIFA 16 släpptes i dagarna och E-Svenskan hakade direkt på tåget och bytte ut fjolårets upplaga. Fem lag har som en extra krydda egna så kallade Club Editions att marknadsföra eventet med. Förutom Hammarby är det också Djurgården, AIK, Kalmar och Helsingborg.  För Hammarby är det dessutom första gången på länge som klubben är med i FIFA-spelen, och att då lansera spelet med sin egen framsida var inget att diskutera.

– Det är kul att kunna spela sitt lag som man hejar på. Försäljningen har varit en stor framgång. Vi tycker också att E-Svenskan är ett mycket spännande event där våra fans får möjlighet att deltaga tillsammans med spelarna. Intresset är otroligt stort hos våra supportrar, fortsätter Patrik Blomquist.

Nicklas Mether, Nordic Marketing Manager på EA Sports tycker att idén med club editions mottagits väl hos de klubbar, spelare och fans som valt att prova med ett eget omslag.
– Det är en kul möjlighet att ge spelet en ”lokal” prägel och göra det än mer relevant för fansen.

Fler lag nästa säsong
EA Sports hoppas att premiäråret med club editions kommer göra att fler klubbar hoppar på tåget tills nästa säsong.
– Vi hade gärna samarbetat med alla klubbar, men inser samtidigt att det hade vart en utmaning att få ihop det med dom förutsättningar som fanns för oss i år. Vi hoppas på fler framöver, säger Nicklas Meter.

De olika lagvarianterna på framsida varierar. Hammarby har valt en framsida med tre spelare medan andra lag valt ut en enda. Patrik Blomquist förklarar:
–  Det hade varit bra med en omröstning om vem som skulle pryda omslaget men vi hann inte med detta utan valde inom klubben. Vi ville gärna ha tre spelare som står för olika saker och valet föll på de här tre spelarna.. Kennedy är ett självklart val. Han är vår kapten och nyckelspelare. Kalili är en framtidsman och sedan valde vi en spelare på mittfältet som alltid kämpar och ger 110%, Johan Persson.

I Kalmar, som också har en egen club edition, valde man också ut tre spelare. Bröderna Elm.
– Vi hade en omröstning i våras vad fansen ville se på omslaget så supportrarna var delaktiga, men klubben hade sista touchen. Vi förstod att det är stort intresse runt FIFA rent allmänt och satsningen med E-Svenskan slog väl ut i Kalmar redan förra året så vi vill testa och har inte ångrat oss. I princip alla spel som vi beställde in är sålda.

Danmark först i Norden
Idén med FIFA Club Editions började på Nordennivå i Danmark för ett par år sedan. Tanken är att kunna hjälpa de lokala klubbarna att profilera dels lagen och spelarna men också ligan i sig. FIFA-spelet blir mer relevant för de som är fans till klubben.
– Vi gjorde den första svenska versionen med Helsingborg för FIFA 14 som sett aktiviteterna på andra sidan sundet och ville ha en egen version, säger Nicklas Mether.

Klubbarna säljer sin egna club edition via deras hemsidor, eller tillsammans med en återförsäljare, medan spelomslaget på andra ställen ser ut som vanligt.
– Vi har ju den globala kampanjen där vi använder oss av Leo Messi som frontfigur, och på det ”vanliga” omslaget så delar ju han plats med Liverpools Jordan Henderson på den nordiska versionen, ett beslut som togs med tanke på Premier Leagues popularitet här, säger Nicklas Mether.

Hammarby och Kalmar lyckönskar alla som köpt spelet och de som kommer deltaga i E-Svenskan.

Fakta E-Svenskan:
Konceptet är enkelt. En supporter för ett Allsvenskt lag spelar tillsammans med en av samma allsvenska lags spelare FIFA mot de andra Allsvenska lagen tills en vinnare utsetts. 2014 tog Häcken, med spelare Sebastian Ohlsson och supportern Roni Sarihan, hem turneringen och priset på 50 000 kronor till klubbens supporterförening.

E-svenskan turné 2015
IFK Göteborg 08-sep
Kalmar FF 09-sep
Malmö FF 10-sep
Helsingborgs IF 11-sep
Halmstads BK 12-sep
Falkenbergs FF 16-sep
BK Häcken 17-sep
IF Elfsborg 18-sep
AIK 21-sep
IFK Norrköping 24-sep
Åtvidabergs FF 25-sep
Örebro SK 26-sep
Gefle IF 29-sep
GIF Sundsvall 30-sep
Djurgårdens IF 02-okt
Hammarby IF 04-okt
 
Final 10-okt

Robert Johansson / FOTO: EA Sports