Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

1 FEBRUARI, 2019 kl 09:00

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

pressmeddelande (kopia)

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper byts ut och ersätts med nyare och modernare design som fungerar bättre i alla kanaler. Dessutom kommer alla lag i Allsvenskan och Superettan spela med specialanpassade ligalogotyper på ärmen som harmoniserar med lagens färger för att hylla banden mellan supporter, klubb och liga.  

Allsvenskan har spelats sedan 1924 och Superettan sedan 2000. De nuvarande logotyperna för serierna började att användas 2008 men kommer nu att förändras efter elva säsonger spel för att bland annat passa bättre in i alla digitala kanaler.

– Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parter och vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Ligornas nya grafiska profil är mer responsiv, det vill säga mer flexibel, än dagens system vilket skapar helt möjligheter att kommunicera i allt från Twitter till LED-skärmar.

– Vi är stolta över vår roll i samhället. Oavsett var man bor, oavsett vem man är så vill vi att man ska känna samhörighet med Allsvenskan och Superettan, det har varit bärande i vårt identitetsarbete. Den nya lösningen ska andas fotboll, vara enkel och stilren men samtidigt ge en skön premiumkänsla säger Carl-Henric Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll och fortsätter.

– Vi letade bland annat efter formen på vår ligasköld hos ligor och lag över hela världen, men hittade den slutligen på vår egen matchboll. Formen på skölden och hela vårt identitetsarbete är ett sätt för oss att hylla och manifestera närheten och kärleken till fotbollen.

 

Allsvenskan2019

Superettan2019

Ligasymboler anpassade efter lagens färger på tröjärmen
De nya ligasymbolerna kommer dessutom att tas fram och synas i klubbarnas färger när de sitter på ärmen på lagens matchtröjor.

– Vi har saknat en lösning där vår ligaidentitet i större utsträckning kan integreras med klubbarnas identitet. Ett system där lagen, ligan och supportrarna kunde närma sig varandra under en gemensam identitet. Det känns kanon att kunna presentera att vår ligalogga kommer vara i klubbarnas färger när de sitter på armen på matchtröjorna säger Carl-Henric Stjerna.

Svensk Elitfotboll (SEF) är ligaorganisationen för klubbarna i Allsvenskan och Superettan. SEF:s roll är att skapa starka ligagemensamma värden som ska stötta klubbarnas utveckling och nu förändras ligornas visuella identitet.

Arbetet har utförts tillsammans med Designkontoret Silver.

NySEF

Fler nyheter

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% av alla elitspelare i Sverige kommer från Tipselit

När analysen av årets Certifiering i sin helhet är färdig så står det klart att nätverket har utbildat 757 idag ännu… Läs mer

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% out of all Swedish elite players got their player education within the Tipselit programme

When the analysis of this year’s Certification process of the Tipselit programme is complete, it is a fact that 757 still active… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

220 000 åskådare såg 87 mål under premiäromgångarna

Efter två omgångar av Allsvenskan och Superettan så har samtliga klubbar spelat varsin hemmamatch. Totalt har 219 589 åskådare sett… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

10% spectator increase during the first two rounds

After two rounds of Allsvenskan and Superettan, each club have played a home game. In total, 219,589 spectators visited the arenas,… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112

Följ din allsvenska klubb på nära håll genom att bli Oddset-murvel

Svenska Spel lanserar Oddset-murveln. 16 lokala murvlar kommer att väljas ut till att under säsongen 2019 följa sitt favoritlag i… Läs mer

IMG_5660

Svenska Futsalligan hyllade sina stjärnor

Futsalsäsongen slutade för en vecka sedan och med en kväll i Göteborg hyllades för första gången Svenska Futsalligans (SFL) bästa… Läs mer

IMG_5643

European Leagues prioriterar att skydda inhemsk fotboll

När European Leagues träffades i Lissabon för att hålla sin 38:e Generalförsamling låg huvudfokus på utvecklingen av de stora Europeiska… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Bortakortet säljer i tusental

Nio klubbar har sålt slut på alla sina Bortakort för säsongen 2019. Totalt kommer 1249 supportrar till klubbarna i Allsvenskan… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

The season away ticket as popular as ever

Nine clubs have sold out all their season away tickets for the 2019 season. A total of 1 249 supporters… Läs mer

Arenaspelet i Östersund

Svenska Spel välkomnar publiken till arenorna för elfte året i följd

Den 3 april 2009 öppnade Svenska Spel sin första Arenaspelsbutik på Borås Arena. 2019 är det elfte året då Svenska Spel hälsar… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Omgång 11-22 i Allsvenskan fastställda

Vårens och sommarens resterande omgångar av Allsvenskan är nu fastställda. De nu fastställda matcherna gäller från omgång 11 med start fredagen… Läs mer

pTAhbRce

Många fotbollsfester i uppstarten av Allsvenskan och Superettan

Underhållande matcher, fint spel, snygga mål, nya logotyper och vackert väder under Allsvenskans och Superettans premiärmatcher.  Totalt blev det 37… Läs mer

IMG_5609 (kopia)

AIK Fotboll och Falkenbergs FF Årets Sports Business Team 2018

Den tidigare utmärkelsen ”Årets Affärsteam” har efter ny samverkan med Svensk Elitfotbolls samarbetspartner EY ändrats till ”Årets Sports Business Team”…. Läs mer

Foto: BILDBYRÅN

Svensk elitfotboll bidrar med över 1.2 miljarder till samhället varav 493 miljoner i direkta intäkter till statskassan

Årets fotbollsrapport, ”Hur mår svensk elitfotboll?”, visar att Allsvenskan totalt sett mår bra ekonomiskt, men variationen mellan klubbarna är stor och… Läs mer

IMG_5271

Rekordmånga deltagare i årets Allsvenskan Fantasy

När Allsvenskan Fantasy inledde säsongen hade närmare 30 000 personer registrerat ett lag i spelet. Det är cirka 10 000… Läs mer

eallsvenskan

Trio i topp efter den andra helgen av eAllsvenskan

eAllsvenskans andra helg är färdigspelad. I toppen har BK Häcken, GIF Sundsvall och Hammarby IF skaffat sig ett litet försprång… Läs mer

Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119

Guldet till IFK Uddevalla – för tredje året i rad

Efter en lång säsong med stort favoritskap på axlarna kunde tillslut IFK Uddevalla säkra guldet borta mot Norrköping FK i… Läs mer

AS

Allsvenskan och Superettan får nya upphottade hemsidor

Ligornas officiella hemsidor får ett nytt utseende och en ny förpackning anpassad efter Svensk Elitfotbolls nya grafiska profil. De nya… Läs mer

rVLZVfXP

Nu börjar fotbollssäsongen på allvar – Futsalsäsongen slutar

Stunden är kommen för årets allra största vårtecken. Efter en lång vinter innehållandes förberedelser, försäsong och Svenska Cupen börjar nu… Läs mer

KUhAlcMq-633x356

Månadens spelare – nu också i Superettan

Svensk Elitfotbolls, C Mores/TV4:s och Svenska Spels gemensamma utmärkelse Månadens spelare går i Allsvenskan in på sin fjärde säsong. Nytt… Läs mer