Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

1 FEBRUARI, 2019 kl 09:00

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

pressmeddelande (kopia)

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper byts ut och ersätts med nyare och modernare design som fungerar bättre i alla kanaler. Dessutom kommer alla lag i Allsvenskan och Superettan spela med specialanpassade ligalogotyper på ärmen som harmoniserar med lagens färger för att hylla banden mellan supporter, klubb och liga.  

Allsvenskan har spelats sedan 1924 och Superettan sedan 2000. De nuvarande logotyperna för serierna började att användas 2008 men kommer nu att förändras efter elva säsonger spel för att bland annat passa bättre in i alla digitala kanaler.

– Vi fick i uppdrag av klubbarna att titta på en lösning som skulle vara attraktiv för alla parter och vi har ägnat en stor del av året att komma fram till den här lösningen. Genom processen har vi inspirerats av både klubbar och andra ligor i framkant, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Ligornas nya grafiska profil är mer responsiv, det vill säga mer flexibel, än dagens system vilket skapar helt möjligheter att kommunicera i allt från Twitter till LED-skärmar.

– Vi är stolta över vår roll i samhället. Oavsett var man bor, oavsett vem man är så vill vi att man ska känna samhörighet med Allsvenskan och Superettan, det har varit bärande i vårt identitetsarbete. Den nya lösningen ska andas fotboll, vara enkel och stilren men samtidigt ge en skön premiumkänsla säger Carl-Henric Stjerna, Varumärkesansvarig på Svensk Elitfotboll och fortsätter.

– Vi letade bland annat efter formen på vår ligasköld hos ligor och lag över hela världen, men hittade den slutligen på vår egen matchboll. Formen på skölden och hela vårt identitetsarbete är ett sätt för oss att hylla och manifestera närheten och kärleken till fotbollen.

 

Allsvenskan2019

Superettan2019

Ligasymboler anpassade efter lagens färger på tröjärmen
De nya ligasymbolerna kommer dessutom att tas fram och synas i klubbarnas färger när de sitter på ärmen på lagens matchtröjor.

– Vi har saknat en lösning där vår ligaidentitet i större utsträckning kan integreras med klubbarnas identitet. Ett system där lagen, ligan och supportrarna kunde närma sig varandra under en gemensam identitet. Det känns kanon att kunna presentera att vår ligalogga kommer vara i klubbarnas färger när de sitter på armen på matchtröjorna säger Carl-Henric Stjerna.

Svensk Elitfotboll (SEF) är ligaorganisationen för klubbarna i Allsvenskan och Superettan. SEF:s roll är att skapa starka ligagemensamma värden som ska stötta klubbarnas utveckling och nu förändras ligornas visuella identitet.

Arbetet har utförts tillsammans med Designkontoret Silver.

NySEF

Fler nyheter

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Janne Andersson årets ledare på Idrottsgalan

Janne Andersson tog på måndagskvällen hem priset som årets ledare på den svenska Idrottsgalan i Globen. Förbundskapten för svenska fotbollslandslaget var… Läs mer