SLO:erna i Allsvenskan och Superettan har ett mångfacetterat uppdrag. De behöver ta in och agera på olika gruppers intressen för att skapa en så bra arenamiljö som möjligt. Kommunikationen gentemot supportrar, klubbar, myndigheter och andra intressenter är av stor vikt. På höstens utbildning fick SLO:erna verktyg att ta med sig till sin vardag genom föreläsningar och workshops.

24 SLO:er från klubbarna i Allsvenskan och Superettan deltog på Lidingö i Stockholm under årets andra, och avslutande SLO-utbildning. Deltagarna fick en summering av det första utbildningstillfället innan årets utbildning tog vid.

Förtroende, integritet, kunskap och kontakt med supportermiljön är viktiga nycklar för att lyckas i SLO-rollen. De tillfällen där SLO:erna träffas tillsammans är viktiga.

– SLO-rollen är ibland påfrestande. Det här är en plats där många finner stöd i svåra frågor. Vi försöker ständigt skapa en atmosfär där våra SLO:er trivs och litar på varandra, och dessa tillfällen är en nyckel till det. Det underlättar samarbetet parterna emellan senare under säsongerna, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll, och tillika SLO-samordnare.

iumhZMPw

Aron Lavesson från Tollare Folkhögskola höll i utbildningsdelarna över två dagar och där deltagarna bland annat fick lära sig mer om MI (Motivational Interviewing).

– Jag och Beatrice Clarke, ansvarig för samhällsnytta och samhällsengagemang, som träffar och jobbar med de här SLO:erna får massor med energi av dom här dagarna. Det är verkligen en skara fantastiska människor med olika bakgrunder, som alla brinner för att bidra till en bättre atmosfär på våra läktare, menar Kaveh Sarvari.

Under utbildningen togs även tillfället i akt, att från SLO:erna, och Svensk Elitfotbolls sida, tacka Svenska Spel för deras insats för SLO-rollen. Svenska Spel har varit en viktig pusselbit i utvecklingen av rollen – och därigenom en bättre atmosfär på våra arenor.