Fjärde mest besökta matchen i svensk klubblagsfotboll någonsin

27 SEPTEMBER, 2018 kl 09:04

Fjärde mest besökta matchen i svensk klubblagsfotboll någonsin

Vy över Friends Arena med publik på läktarna under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Hammarby den 23 September 2018 i Stockholm. 
Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210
Vy över Friends Arena med publik på läktarna under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Hammarby den 23 September 2018 i Stockholm. Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Derbyt mellan AIK och Hammarby blev den fjärde mest besökta fotbollsmatchen i historien av svensk klubblagsfotboll. Över 49.000 åskådare gjorde evenemanget på Friends Arena till den största matchen i Sverige sett till antalet åskådare sedan 70-talet, och det blev en speciell upplevelse för samtliga inblandade.

Stockholmsderbyt mellan AIK och Hammarby blev en folkfest på Friends Arena i Solna. 49 034 åskådare slog inte bara AIK:s tidigare publikrekord på 43 713 åskådare utan matchen placerade också in sig på listan som den fjärde mest besökta matchen i historien för svenska klubblag.

– Det finns mycket bra att säga om svensk fotboll och deras supportrar, inte bara knutet till de här lagen och till den här matchen, men med det här åskådarantalet och den här inramningen så fick vi med all önskvärd klarhet se exakt det som vi i i svensk fotboll ska vara så stolta över. Fantastiska supportrar med sånger och tifon plus en härligt spännande match. Det är vad fotboll och supporterskap står för i Sverige, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Att arrangera ett evenemang för nästan 50 000 personer är en enorm utmaning för vår relativt lilla organisation som kräver noga planering i flera månader innan evenemanget och där flera parter måste samverka både innan, under och efter matchen. 50 000 personer är som en medelstor kommuns samtliga invånare, i detta fall samlade i en och samma byggnad under drygt två timmar där vi även kastar in en ganska stor dos spänning, passion, glädje och för en del sorg. Vi är därför glada över att en överväldigande majoritet verkar ha haft en härlig upplevelse tillsammans med oss och på ett så smidigt sätt som möjligt lyckades ta sig både till och från arenan”, skriver AIK på sin hemsida efter matchen.

AIK vann matchen mot Hammarby med 1-0 efter mål av Henok Goitom i den andra halvleken.

Publikrekord svensk fotboll:
1) IFK Göteborg – Örgryte IS 52 194 – Allsvenskan 1959
2) Djurgårdens IF – IFK Göteborg 50 750 – Allsvenskan 1959 
3) IFK Göteborg – GAIS 50 690 – Division 2 Södra 1976
4) AIK – Hammarby IF 49 034 – Allsvenskan 2018
5) IFK Göteborg-Elfsborg 48 296 – Allsvenskan 1977

Publikrekord de senaste säsongerna:
2018: AIK – Hammarby IF 49 034 (säsongen pågår)
2017: AIK – Djurgårdens IF 33 157
2016: Hammarby IF – Östersunds FK 31 756
2015: AIK – IFK Göteborg 43 713

Källa: Sveriges Fotbollshistoriker och statistiker.

Fler nyheter

IMG_5081

Partnerträff i Malmö i samband med Malmö FF – Chelsea

Allsvenskans och Superettans officiella partners träffades i Malmö i samband med mötet i Europa League mellan Malmö FF och Chelsea…. Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer