Fler allsvenska supportrar är nöjda med sitt arenabesök

2 OKTOBER, 2019 kl 14:50

Fler allsvenska supportrar är nöjda med sitt arenabesök

Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92353
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92353

Resultatet av den årliga sammanställningen av ”Nöjd  Supporterindex” (NSI) visar att fler allsvenska supportrar än tidigare är nöjda med sitt arenabesök i samband med match.
– Det är kul att det arbete som våra klubbar lägger ner ger resultat, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Resultatet för nöjda supportrar ökar från 68 förra året till 70 i år – på en skala där 100 är max. Resultat ligger inom spannet 55-74 – som enligt SCB:s benchmark ligger i nivån för ”nöjda kunder”. Målsättningen på sikt är att komma upp till ”mycket nöjda kunder”, vilket innebär ett NSI på minst 75 enligt SCB.

– Klubbarna jobbar ständigt med att öka upplevelsen, och vi vet att klubbarna använder sig av den årliga NSI-undersökningen för att förstå besökarna i högre utsträckning och agera på de insikter man skapar sig, fortsätter Kaveh Sarvari.

– Generellt genomförs undersökningen för att förbättra evenemangen för besökarna. Men det finns också uppsidor i att kunna jämföra sig med andra klubbar. Det kan vara allt ifrån att se vad andra är bra på, och varför, till att förstå skillnader i drivkrafter mellan supportrar, städer och klubbar. En annan är att fler personer i klubbarnas organisationer engagerar sig, och förstår vikten av olika parametrar som påverkar upplevelsen och publiktillströmningen till matcherna. Ett konkret exempel kan vara spelarnas sätt att tacka publiken efter matchen – vilket är en viktig faktor för upplevelsen. Då är det främst en ledarskapsfråga för spelartrupperna – som till exempel sportcheferna är ansvariga för. De har alltså också en inverkan på ligornas NSI – inte bara evenemangsorganisationen.

Målet för Superettan är också att nå upp till ”mycket nöjda kunder”. I årets undersökning minskar index från 67 till 66. Superettans besökare är dock fortfarande inom ramen för ”nöjda kunder” inom SCB:s benchmark.

Arbetet med att ta fram ett gemensamt ”Nöjd supporterindex” för Svensk Elitfotboll påbörjades förra året. Klubbarna kan genom det jämföra sig själva från år till år och mäta sina framsteg.

Undersökningen är genomförd av Upplevelseinstitutet på uppdrag av Svensk Elitfotboll. Den är genomförd via webbintervjuer med ett urval av klubbarnas publik.  Respondenterna har blivit tillfrågade hur de upplever matcher i den serie de följer, utifrån en rad olika parametrar såsom; helhetsomdömet, enkelhet, information, tillgänglighet, logistik, flöde, välkomnande, service, renlighet, åskådarplatser, möjlighet att ge feedback och mycket mer.

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89
Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Undersökningen har fokuserat på tre punkter:

  • Upplevelseanalys – utvärdering av evenemanget i samband med match
  • NSI – modell för publikutvärdering inom Svensk Elitfotboll
  • Drivkrafter och barriärer till att gå på match (befintlig publik)

 

– Vi har tillsammans med SEF skapat en dynamisk utvärderingsmodell, vilket innebär att olika faktorer kan påverka NSI med olika vikt över tid. På så sätt har vi skapat en robust modell med hög förklaringskraft (R2-värde på 0,6) som även klarar att fånga upp framtidens förväntningar på matchbesöket, säger Peter Viklund, Analyschef på Upplevelseinstitutet.

Något som också mäts i undersökningen är Allsvenskans Net Promoter Score (NPS), vilket är ett mått på ambassadörskap. 2019 har Allsvenskans NPS ökat från 37 till 40, och Superettans motsvarighet har fördubblats från 9 till 18. Resultatet innebär i modellen att fler befintliga supportrar kan tänka sig att rekommendera vänner att se en match med sin favoritklubb.

– Det är kul att se att NPS i våra ligor ökar. Lojaliteten bland klubbarnas befintliga supportrar är en nyckel för oss i vårt arbete, fortsätter Sarvari.

Fler nyheter

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Elfsborg utslagna ur UEFA Youth League

Det blev en kort sejour för IF Elfsborg i årets UEFA Youth League. Danska FC Midtjylland blev för svåra och… Läs mer

Sead Haksabanovic, IFK Norrköping

Före detta klasskompisar skänker pengar till barn och unga

Månadens spelare i Allsvenskan och Superettan i september, de före detta klasskompisarna Sead Haksabanovic i IFK Norrköping samt Rasmus Wiedesheim-Paul… Läs mer

vVxpiabd

Tre SM-guld delades ut på ungdomssidan i helgen

Tre SM-guld delades ut i helgen när ungdomsserierna avgjordes. Malmö FF blev mästare i Nationella P16-serien, i P17 Allsvenskan stod… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180138

Allsvenska publiksiffrorna historiska – två miljoner åskådare för femte året i följd

För femte året i följd når Allsvenskan över två miljoner besök under en och samma säsong. Något som aldrig har… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180138

Historical crowd numbers – Allsvenskan over two million spectators for the fifth consecutive year

For the fifth consecutive year, Allsvenskan reaches over two million visits in one single season. Something that has never happened… Läs mer

European Leagues Madrid2

European Leagues medlemmar stöder enhälligt principerna för de Europeiska cupernas framtid

De europeiska ligornas paraplyorganisation European Leagues där bland annat Allsvenskan och Superettan ingår beslutade vid sin Generalförsamling i London att… Läs mer

5375429D-2803-407C-908B-979646303FBC-1024x626

Ljungskile SK tillbaka i Superettan 2020

Ljungskile SK säkrade seriesegern i Division 1 Södra och gör Akropolis IF sällskap till Superettan 2020. Detta efter 2-1 hemma… Läs mer

IMG_0440

Akademichefer på konferens om Barnkonventionen

De ansvariga för akademierna i Tipselitnätverket hade i veckan sin årliga höstkonferens i Stockholm. En av de stora punkterna på… Läs mer

FOTO: Calle Appelqvist

Svenska Futsalligan och laget.se inleder samarbete

Föreningssystemet laget.se går in som officiell partner till Svenska Futsalligan (SFL) från och med säsongen 2019/2020. Företaget kommer att hjälpa… Läs mer

IMG_1928

Utländska delegationer på besök för att studera den svenska SLO-modellen

Under hösten har det inom ramarna för LIAISE-projektet pågått omfattande utbytesbesök mellan europeiska länder för att se och lära av varandra. Två… Läs mer

IMG_1928

International LIAISE exchange visits to Sweden

This autumn a number of exchange visits between European countries has taken place within the framework of the LIAISE project. The purpose is for the… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Hög upplevd trygghet bland besökarna i Allsvenskan och Superettan

Den årliga sammanställningen av ”Nöjd  Supporterindex” (NSI) visar en hög upplevd trygghet bland arenabesökare i Allsvenskan och Superettan. Undersökningens över… Läs mer

blogg_uddevalla (kopia)

IFK Uddevalla utslaget ur Futsal Champions League

De regerande svenska mästarna i Svenska Futsalligan (SFL) fick det som väntat svårt i Futsal Champions Leagues Main Round. De… Läs mer

Foto: Calle Appelqvist, Eventfoto Göteborg samt Bildbyrån | Montage: Tobias BW Granberg

Säsongen 2019/2020 börjar – Svenska Futsalligan sänder alla matcher i SFL Live

I helgen börjar en ny säsong av Svenska Futsalligan (SFL). Följ ligan i SFL Live. Du kan enkelt och kostnadsfritt ladda ner… Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

De bästa lagen och spelarna hyllas på Allsvenskans Stora Pris

Svensk Elitfotbolls egna gala och gemensamma säsongsavslutning blir större för varje år – i år sänder C More Allsvenskans Stora… Läs mer

Skärmavbild 2019-10-08 kl. 11.01.17

Tack för din insats – Allsvenska hjärtan

Allsvenskans konton på sociala medier har under någon veckas tid spridit korta filmer på personer som alla lever för fotbollen… Läs mer

FOTO: Calle Appelqvist

Discovery utökar sitt engagemang i Svenska Futsalligan – sänder 25 matcher

I takt med att Svenska Futsalligans (SFL) publiksiffror och intresse har förbättrats så har Discovery valt att öka sitt engagemang… Läs mer

EGGN48cXUAACY0J

Fira SM-guldet med blivande svenska mästarna

Spela oddsetquizet med Svenska Spel och Expressen och vinn delaktighet i firande av de kommande svenska mästarna i fotboll.  Två… Läs mer

Skärmavbild 2019-09-27 kl. 13.31.42

Allsvenskan ett självklart inslag i FIFA 20

Stunden för årets stora spelsläpp har kommit. EA SPORTS FIFA 20 finns sedan i slutet av september ute i butik,… Läs mer

NySEF

Med anledning av debatten – Oacceptabla banderoller

Svensk Elitfotboll gick i helgen genom Generalsekreterare Mats Enquist och ordförande Lars-Christer Olsson ut i nationella medier och kraftigt fördömde… Läs mer