Helgen 2-5 oktober genomför IFK Norrköping ett unikt supportersamarbete med de övriga elitklubbarna i Norrköping. Samarbetet går under namnet ”Hemmamatch” – och inspirationen kommer ifrån engelsk hundkapplöpning.

 Hemmamatch

2-5 oktober sjuder det av elitidrott i Norrköping, värd för SM-veckan 2016:

Torsdag 2 okt: Vita Hästen-Rögle (Hockeyallsvenskan).

Fredag 3 okt: Norrköping Dolphins-ecoÖrebro (Basketligan herrar)

Lördag 4 okt: Norrköpings Dolphins-Solna Vikings (Basketligan damer)

Söndag 5 okt: IFK Norrköping-IFK Göteborg (Allsvenskan).

 

Samarbetet innebär att varje klubb ger 50 fribiljetter till de övriga klubbarnas supportrar. Tanken är att öka samhörighetskänslan och intresset för att stötta andra elitlag i staden.

 

Dessutom säljs 300 biljetter som ger inträde till alla fyra matcherna, till priset av en: 200 kr. Överskottet går till ett nyinrättat stipendium i Norrköpings-idrotten: Årets ungdomsledare.

 

Lars Löfgren– Jag tror att ”Hemmamatch” kan leda till att Norrköpings-borna lyfter på ögonbrynen och får en känsla av att vi kan mer än vad vi tror i den här staden. Det sätter också fokus på idrotten och kan förhoppningsvis locka nya åskådare till arenorna, kanske till och med förstagångsbesökare som fortsätter att komma, säger Lars Löfgren, marknadschef på Hyresbostäder i Norrköping, och mannen bakom idén:

 

– Samtidigt är det nu upp till bevis för klubbarna och leverera när folk väl tar sig tid och kommer…

 

Hyresbostäder i Norrköping är sponsor till IFK Norrköping, Norrköpings Dolphins och Vita Hästen. Inspirationen till idén har Lars Löfgren hämtat från England och hundkapplöpningskonceptet ”Game Day”.

 

– ”Game Day” paketerades och utformades som ett After Work-event under några timmar fredag eftermiddag. Den samlade fans, företag och arrangörerna av hundkapplöpningarna, som utöver hundkapplöpning erbjöd bland annat barnkalas, 50-årskalas och bröllopspaket. Det blev succé eftersom allt fanns på en plats och var enkelt att beställa och konsumera. Vid niotiden på kvällen var allt över och folk gick vidare på fester, middagar eller hem, berättar Lars Löfgren.

 

Mårten Jacobsson, marknadschef på IFK Norrköping, var den förste som Lars Löfgren ringde upp för att förankra idén med, efter att han fått lokaltidningen Norrköpings Tidningar med som samarbetspartner i projektet.

 

– Vi tände direkt! Allt som kan skapa ökat fokus på elitidrotten i Norrköping är positivt. Tvärtemot vad många kanske tror, försöker vi faktiskt samarbeta mellan elitlagen, bland annat undvika att lägga matcher när något av de andra lagen redan planerat in en match, berättar Mårten Jacobsson och fortsätter:

 

– Extra roligt att idén innefattade supportrarna också. Det är inte säkert att alla supportrar till exempelvis Vita Hästen håller på IFK Norrköping, så konceptet ”Hemmamatch” blir en bra möjlighet att värva nya supportrar… Om allt går som planerat kommer de andra lagens supportrar att stå på samma läktare som våra för att skapa en extra bra stämning.

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån