Klubbarnas kommunikationsansvariga träffades för första gången

7 JUNI, 2019 kl 10:22

Klubbarnas kommunikationsansvariga träffades för första gången

IMG_6337

De ansvariga för kommunikation i klubbarna träffades för en tvådagarskonferens med syfte att lära känna varandras sätt att arbeta och dela erfarenheter med varandra.
– Det här är en viktig grupp för oss och jag tror att vi tillsammans kan utveckla ligornas och klubbarnas kommunikation, säger Robert Johansson, Kommunikationsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är första gången som klubbarna träffas i den här konstellationen. Sedan tidigare finns det konferenser och möten för klubbchefer, sportchefer, akademichefer, marknadschefer, evenemangsansvariga och SLO:er för att bara säga några av funktioner som träffat likasinnade från andra klubbar. Men aldrig tidigare har klubbarnas Kommunikationsansvariga träffats på det här sättet.

– Totalt 28 personer från 18 klubbar medverkade under de här dagarna och det är kul att se alla hur hungriga och engagerade alla är. Alla vill verkligen dela med sig av sina kunskaper och alla är öppna för att lära sig nya saker, säger Robert Johansson.

IMG_6357 (kopia)

På konferensprogrammet fanns introduktion från Svensk Elitfotboll (SEF), om hur SEF jobbar för klubbarnas bästa, hur SEF:s vision för ligainramning är, pågående ligagemensamma projekt samt supportersamverkan. Bildbyrån fanns på plats för att prata om rättigheter och skyldigheter och deltagarna fick sedan avsluta dagen med en workshop.

– Att mötas klubbar och ligor emellan som vi gjorde under kommunikationskonferensen är alltid väldigt bra för det arbete vi gör. Man märker att vi i klubbarna, oavsett från vilken liga vi tillhör, strävar efter gemensamma mål och genom att mötas såhär känner jag att vi kommer några steg på vägen genom diskussioner, föreläsningar och workshops, säger Ida Björnström, Kommunikationsansvarig i Västerås SK.

Dag två gick åt till att prata om digital utveckling och medierättigheter. Som en avslutning innan lunch berättade Hammarby om deras sätt att arbete med kommunikation under matchdagar.

IMG_6335

– Det var trevligt att lära känna kollegor från övriga SEF-klubbar och få en inblick i hur de arbetar. Genom diskussioner och föreläsningar inspireras vi och utvecklar varandra oavsett storlek på klubb och organisation, säger Midhat Kuduzovic, Kommunikationsansvarig i Helsingborgs IF

Nästa gång alla kommunikationsansvariga träffas blir troligen i samband med Allsvenskans Stora Pris i november.

Fler nyheter

Delar av Kalmar FF:s delegation tillsammans med Richard Kjell på SELECT Sports

Kalmar FF och IK Sirius ingår i avtal med SELECT

SELECT Sports blir ny materialleverantör till de allsvenska lagen Kalmar FF och IK Sirius. Avtalet med Kalmar FF sträcker sig fram… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL-personal blev volontärer i Allsvenskan för en dag – ”Utan deras hårda jobb så skulle det inte vara möjligt”

När Allsvenskans Presenting Partner DHL Express skulle genomföra sin årliga volontärdag så var valet enkelt. Några av de tusentals personer… Läs mer

Skärmavbild 2019-12-02 kl. 08.52.46

DHL Volunteer Day: DHL staff became volunteers in Allsvenskan for one day – ”Without their hard work it would not be possible”

This years choice was easy when DHL Express the Presenting Partner of Allsvenskan was going to do their annual volunteer… Läs mer

Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261

Magnifik avslutning på hemmaplan för Markus Rosenberg – Här är profilerna som lägger skorna på hyllan 2019

Markus Rosenberg kunde inte ha fått ett bättre avslut på sin karriär. ”Mackan” gjorde två mål när Malmö FF besegrade… Läs mer

Foto: Michael Erichsen / BILDBYRÅN / Cop 89

Så spelas Svenska Cupens gruppspel

Spelordningen till vårens gruppspel i Svenska Cupen är klart. Så här ser det ut. Grupp 1 22 februari, 12.30: Djurgården… Läs mer

20192

Säsongen i siffror 2019

För femte året i följd så passerade åskådarantalet i Allsvenskan två miljoner. Totalt såg över två och en halv miljoner åskådare… Läs mer

NySEF

Med anledning av att Östersunds FK inte beviljas elitlicens för säsongen 2020

Svenska Fotbollförbundets Licensnämnd beslutade idag 26 november att inte bevilja Östersunds FK elitlicens för säsongen 2020. Beslutet kan överklagas till… Läs mer

NySEF

Affärsstöd till Svensk Elitfotboll

Vill du vara del av ett lag som arbetar för att utveckla den svenska elitfotbollen? Är du lösningsorienterad och har tidigare… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Cop 112

Förändringar i ungdomsserierna från och med 2020

Svenska Fotbollförbundets representantskapsmöte röstade för Svensk Elitfotbolls motion gällande nytt format i P19 Allsvenskan och P17 Allsvenskan de kommande åren. P19… Läs mer

Foto: Johanna Lundberg / Bildbyrån /

Datum och plats för Upptaktsträffarna 2020 är klara

Säsongen 2019 har precis slutat men redan nu har arbetet mot nästa säsong börjat. Här är datum, tid och plats för… Läs mer

76647929_1557022397769005_1483298699776884736_n

Tårta och gratulationer till Svenska Fotbollförbundet

Svensk Elitfotboll bjöd under onsdagen Svenska Fotbollförbundet på tårta och gratulationer för platsen i EM-slutspelet 2020. Förbundskapen Janne Andersson och… Läs mer

Foto: Pär Olert / BILDBYRÅN / Cop 108

Svenska klubblag i topp av internationella listor

BK Häcken, Malmö FF, Djurgårdens IF, IFK Norrköping och GIF Sundsvall finns alla med i toppen på internationella listor över… Läs mer

Ue2L6ONO

120 000 kronor till klubbarnas samhällsengagemang

2019 delar Svenska Spel ut totalt 120 000 kronor till elitklubbarnas samhällsengagemang genom Månadens spelare. Varje vinnare får 10 000… Läs mer

Glenn Strömberg jublar efter sina två mål.
© Bildbyrån

Fyra nya in i svensk fotbolls Hall of fame

Svensk fotboll valde in tre nya namn i sin Hall of fame. Sveriges Fotbollshistoriker och Statistiker (SFS) presenterade namnen i samband… Läs mer

Liaise portugal (kopia)

Samverkan och dialog med supportrar i fokus på internationell workshop

Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) har sedan inledningen av året ett uttalat samarbete av att skapa Europas bästa supportersamverkan. I… Läs mer

IMG_0974-kopia-633x475

Bra svensk start på Skandinaviska Mästerskapen

Den första helgen i Skandinaviska Mästerskapen kunde inte ha slutat bättre för svensk del. Både IF Elfsborg och Malmö FF… Läs mer

Robert Lindström, VD Company Line och Mats Enquist, Generalsekreterare Svensk Elitfotboll

Company Line ny officiell leverantör till Allsvenskan och Superettan

Företaget Company Line inom New Wave Profile blir från och med årsskiftet ny officiell leverantör av profilprodukter till ligorna Allsvenskan och Superettan. Avtalet… Läs mer

Publiksiffran 2019 – En total publikökning jämfört med 2018

Den totala publiken för Allsvenskan och Superettan 2019 tillsammans uppgår till 2 587 790. Det innebär en ökning med 0.8%… Läs mer

IMG_6321 (kopia)

Utbildning för ny kull av klubbarnas affärsansvariga

Svensk Elitfotbolls nyckelanpassade utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för fjärde gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Utbildningsprogrammet består av fem… Läs mer

Malmös Axel Rönnqvist mot AIKs spelare under P16-finalen mellan Malmö FF och AIK den 19 oktober 2019 i Malmö.
Foto: Christian Örnberg / BILDBYRÅN / Cop 166

Elitfotbollen får elva miljoner kronor från Svenska Spels Gräsroten

Medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll delar på elva miljoner kronor när Svenska Spel delar ut 50 miljoner kronor till svensk ungdomsidrott. … Läs mer