De ansvariga för kommunikation i klubbarna träffades för en tvådagarskonferens med syfte att lära känna varandras sätt att arbeta och dela erfarenheter med varandra.
– Det här är en viktig grupp för oss och jag tror att vi tillsammans kan utveckla ligornas och klubbarnas kommunikation, säger Robert Johansson, Kommunikationsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Det är första gången som klubbarna träffas i den här konstellationen. Sedan tidigare finns det konferenser och möten för klubbchefer, sportchefer, akademichefer, marknadschefer, evenemangsansvariga och SLO:er för att bara säga några av funktioner som träffat likasinnade från andra klubbar. Men aldrig tidigare har klubbarnas Kommunikationsansvariga träffats på det här sättet.

– Totalt 28 personer från 18 klubbar medverkade under de här dagarna och det är kul att se alla hur hungriga och engagerade alla är. Alla vill verkligen dela med sig av sina kunskaper och alla är öppna för att lära sig nya saker, säger Robert Johansson.

IMG_6357 (kopia)

På konferensprogrammet fanns introduktion från Svensk Elitfotboll (SEF), om hur SEF jobbar för klubbarnas bästa, hur SEF:s vision för ligainramning är, pågående ligagemensamma projekt samt supportersamverkan. Bildbyrån fanns på plats för att prata om rättigheter och skyldigheter och deltagarna fick sedan avsluta dagen med en workshop.

– Att mötas klubbar och ligor emellan som vi gjorde under kommunikationskonferensen är alltid väldigt bra för det arbete vi gör. Man märker att vi i klubbarna, oavsett från vilken liga vi tillhör, strävar efter gemensamma mål och genom att mötas såhär känner jag att vi kommer några steg på vägen genom diskussioner, föreläsningar och workshops, säger Ida Björnström, Kommunikationsansvarig i Västerås SK.

Dag två gick åt till att prata om digital utveckling och medierättigheter. Som en avslutning innan lunch berättade Hammarby om deras sätt att arbete med kommunikation under matchdagar.

IMG_6335

– Det var trevligt att lära känna kollegor från övriga SEF-klubbar och få en inblick i hur de arbetar. Genom diskussioner och föreläsningar inspireras vi och utvecklar varandra oavsett storlek på klubb och organisation, säger Midhat Kuduzovic, Kommunikationsansvarig i Helsingborgs IF

Nästa gång alla kommunikationsansvariga träffas blir troligen i samband med Allsvenskans Stora Pris i november.