Svenska Spels arenaombud i Borås passade i samband med den allsvenska matchen mellan Elfsborg och Hammarby på att utföra en av två årliga kampanjer för projektet Gräsroten som varje år delar ut 50 miljoner kronor till svensk idrott.
– Vi fick en hel del nya kunder. Av alla som spelade den här dagen så registrerade sig kanske 10% för Elfsborg i Gräsroten, säger Glenn Schultz, arenaombud i Borås.

Gräsroten är eget initiativ från Svenska Spel och som syftar till att stödja ungdomsidrotten i Sverige. Varje år lägger Svenska Spel in 50 miljoner till Gräsroten. Pengar som senare fördelas ut på registrerade klubbar med aktiva registrerade anhängare, och som är öronmärkta för ungdomsverksamheten. Som kund hos Svenska Spel kan man knyta an sitt spelkort till tre favoritlag som sedan får andelar av de 50 miljonerna kronorna vid utdelningen, beroende på hur alla föreningens registrerade spelare är aktiva.

På Borås Arena är det ICA City som är spelombud och som i samarbete med IF Elfsborg sköter försäljningen. I genomsnitt görs cirka 150 spel hos Svenska Spel under varje match på Borås Arena. Under Elfsborg – Hammarby lyckades Glenn Schultz kampanj att få många fler spelkortskunder hos Svenska Spel att koppla sitt spelkort till IF Elfsborg och totalt är 75% av alla som spelar hos Borås Arenas Svenska Spelombud anslutna till Gräsroten via spelkortet, att jämföra med 25% hos ett genomsnittligt spelombud.

– Aktiviteten var att få våra kunder att registrera sig för Gräsroten. Vi hade ett litet event med lite reklammaterial och vi hade framme lite fotbollsspel och sådant. Lite lattjo så att säga. Vi tog hjälp av U19-killarna i IF Elfsborg som pratade med kunderna, sådant vi har lite svårigheter att göra vi som står som arenaombud. Det var ett lyckat event och vi fick en hel del nya kunder, menar Glenn Schultz.

2016 tog klubbarna i Allsvenskan totalt hem 8.6 miljoner kronor 2016, medan klubbarna i Superettan fick 2.7 miljoner kronor. Endast 25% av Svenska Spels spelkortskunder är idag anslutna till Gräsroten vilket gör att det finns en del att jobba med, och pengar att tjäna, för de klubbar som lyckas få delar av resterande 75% att ansluta sig till just deras klubb.

Fakta Gräsroten:
Gräsroten är eget initiativ från Svenska Spel och som syftar till att stödja ungdomsidrotten i Sverige. Varje år lägger Svenska Spel in 50 miljoner till Gräsroten. Pengar som senare fördelas ut på registrerade klubbar med aktiva registrerade anhängare, och som är öronmärkta för ungdomsverksamheten.

Varje förening bedöms utefter hur många kunder hos Svenska Spel som blir en föreningsfadder genom att ansluta sitt spelkort till föreningen. Om man inte spelar något så bidrar man inte utan varje gång en föreningsfadder spelar hos Svenska Spel får förening poäng. Poängen avgör hur stor andel pengar som klubben får när Gräsroten en gång om året betalar ut 50 miljoner kronor till ungdomsidrotten.

2014: 271 612 personer registrerade, 6 935 klubbar, 70 idrotter
2015: 367 186 personer registrerade, 7 613 klubbar, 70 idrotter
2016: 455 696 personer registrerade, 7972 klubbar, 71 idrotter

Läs mer om Gräsroten på Svenska Spels hemsida