Onsdagen den 2 december publicerades en artikel i Aftonbladet. Där anges det att Kentaro AB har en stor skatteskuld till Skatteverket. I artikeln anklagas Svensk Elitfotboll (SEF) och medlemsklubbarna i Svensk Elitfotboll för att ha medverkat till att Kentarokoncernen kunnat undandra sig att betala skatt i Sverige. I artikeln citeras konkursförvaltaren i Kentaro AG:s svenska dotterbolag Kentaro AB. Artikeln innehåller flera oriktiga och missvisande uppgifter som Svensk Elitfotboll nu vill tillrättalägga.

Bakgrund
Svensk Elitfotboll hade fram till i september 2014 ett licensavtal med det schweiziska företaget Kentaro AG rörande sändningsrättigheter till fotbollsmatcher. Kentaro AG hade i sin tur licensierat ut sändningsrättigheter till sitt helägda dotterbolag Kentaro AB. Kentaro AB hade fram till i september 2014 ett avtal med TV4 om sändning av fotbollsmatcher. Alla dessa avtal hävdes i september 2014 då det kunde konstateras att Kentaro AG och Kentaro AB inte kunde göra rätt för sig enligt sina avtal. Kentaro AB hade försatts i konkurs i juli 2014.

Påståendena i artikeln rör bland annat betalningar av ersättning för sändningsrättigheter till fotbollsmatcher som gjordes under den tid då avtalen gällde.

Svensk Elitfotboll vill nu lämna följande klargöranden:

• Svensk Elitfotboll har enligt gällande avtal haft rätt att få betalt för de sändningsrättigheter som licensierats till Kentarokoncernen.
  • Kentaro AB har varit skyldigt att deklarera och betala skatt för sin verksamhet enligt gällande svenska skatteregler. Detta har inte Svensk Elitfotboll och fotbollsklubbarna haft något ansvar för.
  • Svensk Elitfotboll och fotbollsklubbarna har inte känt till att Kentaro AB har ådragit sig en omfattande skatteskuld och kan inte bedöma om det skattebeslut som nyligen fattats är korrekt. Svensk Elitfotboll och fotbollsklubbarna har ingen insyn i dessa förhållanden.
  • Om skattebeslutet är korrekt ligger ansvaret för att det uppkommit en skatteskuld på Kentaro AB och på de personer som varit ansvariga för det bolagets verksamhet. Detta ansvar ligger inte på Svensk Elitfotboll och fotbollsklubbarna.
  • Svensk Elitfotboll och fotbollsklubbarna har inte på något sätt medverkat till eller känt till att Kentaro AB skulle ha undandragit sig att betala skatt.
  • De påståenden som konkursförvaltaren gör om Svensk Elitfotbolls och fotbollsklubbarnas inblandning när det gäller Kentaro AB:s skattesituation är, om han är korrekt citerad, felaktiga och missvisande.

I övrigt avstår Svensk Elitfotboll och fotbollsklubbarna från att vidare kommentera innehållet i artikeln.

4 december 2015

För Svensk Elitfotboll: