Djurgårdens SLO:er tog i sommar emot en delegation från Finland för att visa det allt mer uppmärksammade svenska sättet att jobba med SLO-funktionen.
– Vi hade ett generellt samtal om funktionen och hur vi jobbar i Sverige och i DIF, säger Lena Gustafson Wiberg, SLO i Djurgården.

Det svenska sättet att jobba med SLO:er har tidigare uppmärksammats internationellt många gånger och UEFA har lyft fram Sverige som best practice vid ett flertal tillfällen. Ett erkännande som har gjort att fler och fler utländska SLO-funktioner har börjat snegla mot Sverige och hur vi jobbar. Senast ut alltså Finland.

Det var i samband med Djurgårdens hemmamatch mot GIF Sundsvall som de finska SLO:erna och deras SLO-koordinatorer från det finska förbundet, totalt 14 personer, besökte Stockholm.

Finnarna fick ett studiebesök innehållandes matchen Djurgården – GIF Sundsvall, men också en arenavisning tidigare under dagen samt att svenskarna visade hur vi jobbar med SLO:er i Allsvenskan.

– Vi åt en gemensam lunch följt av en arenavisning och samtal om funktionen generellt och hur vi jobbar i Sverige och DIF. Dagen efter kom de till Stadion där vi fortsatte samtalet, säger Lena Gustafson Wiberg.

Fakta SLO:
En Supporter Liaison Officer är en person från de egna leden som har god kännedom om sin egen klubb och dess supportrar och är den givna kontakten när kommunikationen går från båda hållen mellan supportrarna, klubbarna och polisen inför, under och efter match. SLO:n är helt enkelt spindeln i nätet när de olika parternas åsikter och ståndpunkter ska förmedlas mellan varandra.