Svenska Spel utsågs till 2015 års bästa sponsor till fotbollen när Fotboll & Pengar delade ut pris i Stockholm, och är enligt juryn en sponsor som alltid går att räkna med.
– För oss handlar sponsring om långsiktighet, säger Håkan Solberg, Sponsringschef på Svenska Spel.

Svenska Spel sponsrar varje år fotbollen med miljontals kronor och har gjort det sedan så länge någon kan minnas. Svenska Spels logotype är en vanlig syn på arenor och matchtröjor i Allsvenskan och Superettan och företaget är inblandade i flertalet projekt som, gynnar elitklubbarna, och som genomförs i samarbete med Svensk Elitfotboll.

Juryn motiverar priset på följande sätt:
Vissa sponsorer finns med länge, vissa kort tid i partnerskap med svenska klubbar och landslag. En sponsor som vi alltid kan räkna med historiskt och nu är årets vinnare.

På Svenska Spel är man glada och stolta över utmärkelsen.
– Stort tack för detta pris, för oss handlar sponsring om långsiktighet så att både sponsor och rättighetsinnehavare gemensamt skall kunna utveckla produkten och hitta win win i samarbetet, säger Håkan Solberg om priset.

Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll säger att fotbollen är mer än nöjt med samarbetet med Svenska Spel.
– Svenska Spel är så mycket mer än en sponsor. Vårt samarbete bygger på ett stabilt och långsiktigt partnerskap där Svenska Spel aktivt medverkar till att bygga framtidens fotboll, givetvis samtidigt som fotbollen bygger långsiktiga värden för Svenska Spel. Detta ömsesidiga partnerskap är unikt för vår långa samverkan, och ger så mycket mer än enbart vad klassiska sponsorskap bygger på. Därför är det väldigt glädjande att Svenska Spel får denna utmärkelse, det är mycket välförtjänt enligt oss.

Exempel på projekt som Svenska Spel deltar i och sponsrar i samarbete med Svensk Elitfotboll:
Tipselit: 
Talangutveckling och certifiering av klubbarnas akademier. Möjliggör för klubbarna att heltidsanställa ungdomstränare och kvalitétssäkrar framtiden.

Stå upp för fotbollen: Projekt att skapa en bättre arenaupplevelse och sprida fotbollen som en positiv kraft. Visionen är att fotbollens evenemang skall vara Trygga, Säkra, Välkomnande och Stämningsfulla. Ett viktigt verktyg i Stå upp för fotbollen är klubbarnas SLO:er.

Uppförandekoden: Svensk fotbolls värdegrund utifrån hur fotbollen ska jobba och agera. Alla är välkomna oavsett kön, sexuell läggning, religion, etnicitet eller nationalitet.

Europabonusen: Varje år delas en bonus på tre miljoner ut, som en förberedelse till de svenska lag som ska kvala till Europaspel.

Veckans Match: Event där allmänheten får träffa spelartruppen. För klubb och fans närmre varandra.

Gräsroten: Projekt i egen regi. En gång per år delar Svenska Spel ut 50 miljoner kronor till ungdomsidrotten i Sverige, fördelat bland de idrottsföreningar med flest registrerade Svenska Spelkunder.

Spelkortskampanj: Varje år får Svenska Spels kunder möjlighet att gå på Allsvenskan eller Superettan till halva priset, under en begränsad period.