The fourth most visited match in Swedish club football ever

27 SEPTEMBER, 2018 kl 09:02

The fourth most visited match in Swedish club football ever

Vy över Friends Arena med publik på läktarna under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Hammarby den 23 September 2018 i Stockholm. 
Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210
Vy över Friends Arena med publik på läktarna under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Hammarby den 23 September 2018 i Stockholm. Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

The Stockholm derby between AIK and Hammarby became the fourth most visited football match in the history of Swedish club football. Over 49,000 spectators made the event at Friends Arena the biggest match in Sweden according to the number of spectators since the 70’s.

The AIK and Hammarby game soled out Friends Arena in Solna. 49,034 spectators did not only beat AIK’s previous attendance record of 43,713 spectators, the match is also placed on the list as the fourth most visited match in the history of Swedish club teams.

”There are a lot of positive things to say about Swedish football and their supporters not only attached to this team and to this match, but with this spectator number and this atmosphere in the arena, this is exactly what we in Swedish football should be so proud of. I mean, the fans are great with their never ending songs and impressive tifos and we also saw a wonderfully exciting match. This is what football and fan engagement is all about in Sweden”, says Mats Enquist, CEO of Swedish Elite Football.

”Organizing an event for almost 50,000 people is a huge challenge for our relatively small organization that requires careful planning for several months before the event and where several parties need to interact both before, during and after the match. 50,000 people are like all the inhabitants of a medium-sized municipality in Sweden, in this case, gathered in one and the same building for just over two hours, where we also throw in a rather large amount of excitement, passion, joy and sorrow. We are therefore pleased that an overwhelming majority seems to have had a wonderful experience with us and, as smoothly as possible, managed to get to and from the arena”, says AIK on the club website after the game (In Swedish).

AIK won the game against Hammarby with 1-0 after goal by Henok Goitom in the second half.

Highest numbers of spectators in Swedish club football:
1) IFK Gothenburg – Örgryte IS 52 194 – Allsvenskan 1959
2) Djurgårdens IF – IFK Göteborg 50 750 – Allsvenskan 1959
3) IFK Göteborg – GAIS 50 690 – Division 2 South 1976
4) AIK – Hammarby IF 49 034 – Allsvenskan 2018
5) IFK Göteborg-Elfsborg 48 296 – Allsvenskan 1977

Highest numbers of spectators during the recent seasons:
2018: AIK – Hammarby IF 49 034 (season in progress)
2017: AIK – Djurgårdens IF 33 157
2016: Hammarby IF – Östersund FK 31 756
2015: AIK – IFK Gothenburg 43 713

Fler nyheter

IMG_5081

Partnerträff i Malmö i samband med Malmö FF – Chelsea

Allsvenskans och Superettans officiella partners träffades i Malmö i samband med mötet i Europa League mellan Malmö FF och Chelsea…. Läs mer

Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Malmö FF och AIK favoriter i Svenska Cupen hos Svenska Spel

I helgen börjar tävlingssäsongen på allvar när Svenska Cupen drar igång. Precis som i Allsvenskan så är Malmö FF och… Läs mer

IMG_5061

Marknadskonferens: ”Det hände något inom SEF 2015”

De affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan har träffats kontinuerligt sedan 2015. Vid den första konferensen 2019 känner deltagarna… Läs mer

GAIS_cover-1024x740

GAIS ”Fanager” uppmärksammad internationellt

GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i… Läs mer

Dzenan Dedic, verksamhetschef OnePartnerGroup Helsingborg och Fredrik Liverstam, Helsingborgs IF Foto: OnePartnerGroup

OnePartnerGroup och Helsingborgs IF i samarbete

Helsingborgs IF:s Fredrik Liverstam förstärker OnePartnerGroups kontor i Helsingborg. Liverstam kommer vid sidan av fotbollen att jobba som säljare. – Tack… Läs mer

SLOfrance

Svensk SLO-delegation på studiebesök i Frankrike

I början av februari bjöds en svensk delegation in till ett studiebesök i Lyon inom ramarna för LIAISE-projektet. Besöket syftade… Läs mer

IMG_4980

För OnePartnerGroup började allt med Nätverksarenan

Det har hänt mycket på ett år för ligapartnern OnePartnerGroup. För ett år sedan deltog OPG som inbjuden gäst till… Läs mer

SEF-Spiideo-633x338

Allsvenskan och Superettan speciellt inbjudna till digitalt spetsmöte

Klubbarna i Allsvenskans och Superettans arbete med att ta fram officiell matchdata drar blickarna till sig. I slutet av januari… Läs mer

IMG_4948

Inspirationsfyllda dagar med klubbar och partners i Madrid

Den andra upplagan av Nätverksarenan är över. Totalt 85 personer från ligorna och klubbarna från Allsvenskan och Superettan gjorde tillsammans… Läs mer

IMG_4948

Inspirational days with clubs and partners in Madrid

The second edition of the Network Arena is over. A total of 85 people from the leagues Allsvenskan and Superettan… Läs mer

Photo: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92175

Svenska Spels favoriter till det allsvenska guldet

Malmö FF är favoriter till det allsvenska guldet. I alla fall enligt Svenska Spel. Regerande mästarna AIK ger näst lägst odds,… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan och Superettan får ett nytt utseende – Ny visuell identitet

Sveriges två högsta ligor i fotboll får från och med säsongen 2019 ett nytt utseende. Både Allsvenskans och Superettans logotyper… Läs mer

pressmeddelande (kopia)

Allsvenskan and Superettan gets a new visual identity

Sweden’s two top tiers will from the 2019 season have a new look. Both Allsvenskan’s and Superettan’s logos are replaced with… Läs mer

Stadion kväll dag 1 (2)

Malmö FF tar emot Chelsea på hybridgräs

Malmö FF byter underlag på Stadion och kommer att börja spela på hybridgräs även under matcher. Först ut att tävlingsmatcha… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

SVENSKA FOTBOLLSKLUBBAR TÄVLAR I FIFA: VÄLKOMMEN TILL eAllsvenskan – EN DEL AV FIFA 19 GLOBAL SERIES

Svensk Elitfotboll och Dreamhack lanserar eAllsvenskan. Med start första helgen i mars och under resten av våren spelas en gemensam… Läs mer

eAllsvenskan_EA_on_white

TOP FLIGHT SWEDISH FOOTBALL CLUBS TO COMPETE IN FIFA: WELCOME TO eALLSVENSKAN –PART OF THE FIFA 19 GLOBAL SERIES

Swedish Elite Football and DreamHack presents eAllsvenskan. As of 1st of March and almost three months ahead, eAllsvenskan will be… Läs mer

IMG_2567-kopia-633x475

Svenska lagen klara till sommarens Gothia Cup Puma Trophy

Samtliga svenska klubbar i sommarens inbjudningsturnering i Gothia Cup – Puma Trophy är nu klara. De tolv svenska lagen får i turneringen ta sig… Läs mer

2018 åkte ett 60-tal deltagare med Nätverksarenan till Barcelona. I år går resan till Madrid.

Ligorna och klubbarna åker tillsammans med sina partners med ”Nätverksarenan” till Madrid

I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från… Läs mer

Benjamin-Nygren-633x356

Resterande ungdomsserier fastställda

Tidigare i veckan presenterade Svensk Elitfotboll U21-serien för 2019 och nu har också Svenska Fotbollförbundet fastställt kategorierna under. Här är… Läs mer

sef

Svensk Elitfotboll anställer en operativ chef

Lena Engström blir ny operativ chef på Svensk Elitfotboll. Lena har sin bakgrund i bland annat i rid- och travsporten… Läs mer