Affärsansvariga i Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för att dela med sig av sina erfarenheter. Många fina initiativ presenterades och efter en omröstning utsågs AIK till best practice i Allsvenskan för sina kampanjer Res Isidor och pensionärsmatchen.
– Vi jobbar nära både våra supportrar och våra partners, säger Tobias Larsson, Kommunikation AIK.
Tobias Larsson berättar att båda kampanjerna var ett resultat av flera månaders intensivt planerande. Res Isidor blev en kick off inför AIK:s 125-årsfirande där supportrarna köpte säsongens nya matchställ och som sedan kulminerade i avtäckandet av en staty utanför Friends arena, föreställandes AIK:s grundare Isidor Behrens tillsammans med en av klubbens mest legendariske ledare Putte Kock.
– Det kanske låter som en liten grej men det är massor av hårt arbete bakom som involverat alla parter i arbetet. Vi är ett stort team. Jag tycker att Res Isidor är ett bra exempel hur man skapar nytta för supportrar och hur man aktiverar en sponsor och skapar riktigt business. Vi uppnådde vårt försäljningsmål inom 48 timmar.
AIK:s andra initiativ var matchen mot Gefle, där klubben bjöd in sina äldre supportrar och lät dem gå in tillsammans med laget i samband med inmarschen. Syftet var att återfå en förlorad generation och initiativet uppmärksammades över hela världen.
– Inmarschen blev mest hyllad men vi ville egentligen bara få tillbaka vår äldre publik. Stefan Jonasson, vår kommersiella chef och vår SLO, Daniel Norlander drev arbetet och vi åkte runt och hämtade upp de äldre på olika äldreboenden i närområden. Vi hade en pensionsärlounge på arenan med kaffe, bulle och livemusik och vi jobbade tätt med C More för att ta och sprida bilder för att garantera maximal räckvidd. Vi ville äga processen.
Klippet där de äldre marscherar in tillsammans med AIK:s spelare blev snabbt viralt och spreds över hela världen.
– Det är det tredje mest spridda svenskproducerade klippet någonsin efter Zlatans reklam och Van Dammes splitt. De andra klippen hade också en extremt mycket större budget än vad vi hade att jobba med. Vår inmarsch blev också nominerat till Spinngalan i tre kategorier men det kom tvåa i alla tre. Samma resultat som AIK i Allsvenskan, säger Tobbe och skrattar.
AIK är nöjda med sina kampanjer och sitt sätt att jobba med marknadsföring. Nya idéer finns för 2017 och det återstår att se hur dessa tas emot externt.
– Det är intressant jobba så här. Nära supportrar och partners. Ofta är det supportrar som kommer med idéer som gör att det känns rätt för AIK. Och det är partners som kommer in med struktur och resurser som gör att de går att genomföra så att det känns bra.
På Superettans möte utsågs Öster till best practice för sitt jobb med skolkortet, som gör att skolungdomar och föräldrar gratis kan gå och se Öster spela.
De affärsansvariga i föreningarna i Allsvenskan och Superettan presenterade många fina arbetssätt för hur man kan jobba med att skapa intresse och engagemang, och även fast AIK och Öster utsågs till best practice så fanns det flera fina initiativ ute hos klubbarna.