GAIS satsning på den så kallade ”Fanagern”, Sebastian Thörnqvist, får uppmärksamhet utomlands. Greppet att låta en supporter vara coach i en Superettanmatch var helt till för att sudda ut gränserna mellan klubb och supportrar.
– Vi kände att vi ville spela på andra möjligheter än sportslig framgång. Jag tycker våra supportrar förtjänar den här möjligheten, säger Erik Bergkvist, Klubbchef i GAIS.
19-årige Sebastian Thörnqvist fick under hösten som ett förstapris vara tredjetränare i GAIS match mot Halmstads BK i Superettan. Han fick möjligheten tack vare att klubben lottat ut priset bland alla som hade årskort till GAIS matcher. Försäljningen av årskort ökade med 22% eftersom kampanjen fick fler att köpa årskort till GAIS 2018.
Kampanjen är nu uppmärksammad utomlands och beskrivs som att supportrarna får en unik inblick i klubben och att greppet med ”fanager” suddar ut barriären mellan klubb och supportrar.
– Det var ett innovativt, offensivt grepp som vi kände att vi ville testa. Det var främst ett sätt att öppna upp klubben och skapa möjligheter. Att kampanjen nu fått luft och även fått fäste utomlands är häftigt. Den sticker ut så kraftigt i mängden. Det är jättehäftigt och vi är supernöjda. Vi vinner och förlorar tillsammans, menar Erik Bergkvist.
Även om GAIS inte vann matchen mot Halmstad så föll kampanjen väl ut. GAIS var först av alla. Det återstår att se om någon annan följer efter.