Varje år delar Svenska Spel ut 50 miljoner kronor till idrotten i Sverige varav klubbarna i Allsvenskan och Superettan brukar dela på runt elva. Kalmar fick 2016 cirka 175 000 av kronorna och engagerar sig aktivt för att förbättra sina möjligheter.
– Vi hade under fjolåret enstaka tävlingar där man kunde vinna produkter från Kalmar FF, om man tecknade upp sig och stöttade föreningen i gräsroten, säger Henrik Andersson, på Marknadsavdelningen i Kalmar.
Drygt 480 000 av Svenska Spels kunder har anslutit sitt spelkort till Gräsroten genom att välja tre av sina favoritföreningar. Föreningarna får sedan en större utdelning i Gräsroten ju mer aktiva Svenska Spels kunder är och det finns pengar att tjäna för de klubbar som engagerar sig.
– Vi försöker använda Gräsroten i mycket av vår marknadsföring under säsongen, då vi tycker det är ett otroligt bra initiativ. Men majoriteten av synligheten är påsociala medier, hemsida och affischering hos tipsbutiker och på plats på arenan, säger Henrik Andersson.
Totalt tog klubbarna i Allsvenskan hem 8.6 miljoner kronor 2016, medan klubbarna i Superettan fick 2.7 miljoner kronor. Endast 25% av Svenska Spels spelkortskunder är idag anslutna till Gräsroten vilket gör att det finns en del att jobba med, och pengar att tjäna, för de klubbar som lyckas få delar av resterande 75% att ansluta sig till just deras klubb.