Den tilltänkta seriestarten är uppskjuten och elitklubbarna står utan intäkter. Många av dem går en oviss framtid till mötes men de finns de som sluter upp i vått och torrt. Klubbarnas supportrar.

Elitklubbarna gör vad de kan för att överleva i en tuff och oviss tid. I flera klubbar så har supportrarna på egna initiativ bidragit till att samla in nödvändigt kapital till föreningen i deras hjärtan. Detta trots att det inte spelas matcher just nu. Här är några av de beundransvärda insatserna som klubbarna och supportrarna tillsammans står för.

AFC Eskilstuna:
Under parollen Tillsammans Eskilstuna har det öppnats upp möjligheter för privatpersoner och företag att stötta AFC Eskilstuna genom att köpa soffbiljetter via swish.

AIK:
Klubben har annonserat att de behöver få in pengar under våren för att klara ekonomin och supportrarna har slutit upp. AIK säger att det är människorna runt AIK och deras engagemang som är avgörande för föreningen.

Akropolis IF:
Klubben sänker fram till och med sista april priset på sina säsongskort och uppmanar även supportrarna att swisha pengar för att hjälpa klubben överleva.

Degerfors IF:
På grund av uteblivna matcher lanserar Degerfors IF Dubbelbytet, en direktsänd frågesport med Victor Lundmark och Patrik Werner. I Dubbelbytet tävlar olika rödvita profiler mot varandra. Vinnarna får spela vidare i nästa omgång medan det förlorande laget byts ut. Varje sändning kostar 29 kronor.

Djurgårdens IF:
Klubben har en kampanj tillsammans med ishockeyn som handlar om att sälja fiktiva biljetter och fylla fotbollens och ishockeyns arenor tillsammans. Djurgården har i dagsläget fått in cirka en miljon kronor på initiativet.

GAIS:
Supportrar uppmuntrar under #swishaGAIS andra supportrar att bidra till klubbens överlevnad.

GIF Sundsvall:
Bli en GIF-hjälte och var med och slå publikrekordet från 1961 i Sundsvall. Supportrarna swishar klubben och köper fiktiva plåtar. I dagsläget har klubben sålt nära 2500 biljetter.

Halmstads BK:
I en film på sociala medier lanserar Halmstad #slutsåltörjan

Hammarby IF:
Hammarby säljer stödplåtar för de uppskjutna matcherna under vårsäsongen. I dagsläget har klubben sålt cirka 8000 stödplåtar.

Det samlades också in pengar i samband med den uppskjutna kvartsfinalen i Svenska Cupen mot IFK Göteborg.

Helsingborgs IF:
Under #fullsattolympia så vill klubben att supportrarna ska Swisha 50 kronor för internmatchen den 26 mars samt skicka in HIF-relaterade bilder på sig själva. Uppladdade bilder kommer under torsdagen att rulla på storbildsskärmen för att visa spelarna att supportrarna är med dem trots att matchen spelas utan publik.

IFK Göteborg:
Supportrarna har satt igång med medlemskampanj i syfte att rekrytera fler medlemmar till IFK Göteborg. I dagsläget har över 2000 nya medlemmar anslutit sig till klubben.

IFK Norrköping:
Klubben upplever en kraftig ökning av försäljning och av nya medlemmar och märker även att supportrar swishar in pengar.

IK Brage:
Supportrar har på sociala medier enats om att swisha klubben pengar. I dagsläget har IK Brage fått in över 10 000 swishgåvor.

IK Sirius:
I Uppsala säljs Hjärtebiljetten där man swishar klubben 50 kronor för en fiktiv biljett. Klubben har i dagsläget sålt över 2000 sådana biljetter.

Jönköpings Södra IF:
J-Södra räknar med att klubben kan förlora upp mot en miljon kronor på grund av coronaviruset. Inom kort kommer kampanjen ”Södra till miljonen” att lanseras där supportrarna kan vara med och stötta sin förening i en svår tid.

Kalmar FF:
Klubben kom tillsammans med supporterklubben överens om att sälja så kallade soffbiljetter till det tänkta genrepet mot Jönköpings Södra IF på Gastens IP i Kalmar. Det resulterade i att klubben sålde nytt publikrekord för arenan, drygt 2000 personer, trots att matchen aldrig spelades.

Ljungskile SK:
Under #viärLjungskile och #SupportLjungskile så uppmanar klubben de boende i Ljungskile att sluta upp för samhället, att hjälpa varandra och bidra till de lokala företagens överlevnad.

Mjällby AIF:
Supporterföreningen Sillastrybarna drog igång en kampanj inför matchen i Svenska Cupen mot Falkenberg, som till sist inte kunde spelas, och samlade in 15 000 kronor till klubben.

Norrby IF:
Norrby tar ansvar för sitt lokalsamhälle då spelarna i Norrby IF under våren hjälper personer som har det svårt och inte har möjlighet att lämna sina hem genom att handla och leverera matvaror.

Umeå FC:
Klubben uppmuntrar på sin hemsida supportrar att köpa årskort eller bli medlemmar.

Västerås SK:
Under Tillsammans för sportklubben och #premiärswishen så hoppas Västerås SK att slå publikrekordet till den tilltänkta seriepremiären av Superettan, som alltså inte kommer att spelas.

Örebro SK:
Klubben har en medlemskampanj och har sedan helgen fått in över 200 nya medlemmar.

Örgryte IS:
ÖIS lanserar Gör det för vårt sällskap – för sen ska vi fira i syfte att supportrar kan hjälpa klubben ekonomiskt genom bidrag via swish.

Östers IF:
Under kampanjen Tillsammans för Östers IF säljer klubben stödbiljetter för att kompensera uteblivna biljettintäkter. Just nu har klubben tagit emot över 500 swishinbetalningar.

Östersunds FK:
Klubben har sålt biljetter till gamla matcher med ÖFK och på så sätt dragit in pengar till föreningen. Östersund har även haft en framgångsrik halsdukskampanj.