Svensk Elitfotbolls utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för den femte årskullen klubbrepresentanter. Utbildningsprogrammet består av fem tvådagars moduler med syfte att bidra till kompetens och insikter i att utveckla klubbarnas affärsverksamhet.

Den första av fem moduler genomfördes i dagarna i Stockholm. Under temat ”Affärsmannaskap – en helhetssyn på affären” startades programmet upp. I år deltar affärsansvariga från Allsvenskan genom AIK, Djurgården, Hammarby, IFK Göteborg, Malmö FF, Mjällby, Sirius och ÖSK. Från Superettan deltar GIF Sundsvall, Helsingborgs IF, IFK Värnamo och Västerås SK.

Till årets utbildningsprogram inbjöds och deltar även representanter inom Elitfotboll Dam, både från klubb och ligaorganisationen.

– Den här utbildningen ger mig en möjlighet att stanna upp lite i vardagen, utvärdera mitt sätt att jobba, och samtidigt göra en djupdykning i mer övergripande organisatoriska och strategiska frågor. Det är både utvecklande och inspirerande, säger Tobias Larsson, AIK.

Det tio dagars utbildningsprogrammet genomförs i fem moduler och är anpassade för just affärsansvariga i klubbarna inom Allsvenskan och Superettan. Programmet har blivit väldigt populärt och anses som en självklarhet i klubbarnas kompetensförsörjning och utveckling av affärsverksamheten.

Målen för utbildningen är att öka de affärsansvarigas kunskaper och förmågor för dels en framgångsrik utveckling av klubbaffären, och dels ett utvecklat ledarskap för att mer effektivt leda och utveckla medarbetarna inom affärsverksamheterna.

– Vi lär oss både från programmet och från varandra. Vi får värdefull kunskap och tips på hur vi kan agera bättre i vår affär och i vår organisation, säger Anna Nordström-Carlsson, Malmö FF.

– Utbildningsprogrammet utgör en oerhört viktig komponent när vi inom ligorna utvecklar förutsättningarna för klubbarnas affärsmässiga konkurrenskraft på de lokala som regionala marknaderna. Nyckelpersonerna inom klubbarnas affärsverksamheter bidrar i högsta grad till att skapa än mer effektiva och hållbara organisationer, vilket i sig utvecklar ligornas framtidsförutsättningar sammantaget, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Utbildningen leds av Anders Sewerin från Cruyff Institute.
– Ambitionen hos deltagarna i vår skräddarsydda utbildning är mycket hög för att skapa en bättre affärsförståelse och ett mer utvecklande ledarskap i vardagen. Det är alltid lika härligt att se med vilket engagemang de tar sig an uppgifterna, säger Anders Sewerin.

Kommande moduler i utbildningen kommer bla att handla om att utveckla sitt ledarskap, att ges insikter hur de digitala rättigheterna och verktygen som kontinuerligt utvecklas inom SEF bör används så framgångsrikt som möjligt, jämte att styra och följa upp affärsverksamhetens ur ett ekonomiskt perspektiv.

Innehåll samtliga moduler:

  • Affärsmannaskap – en helhetssyn på affären
  • Affärsstyrning och ekonomi
  • Ledarskap i en marknadsinriktad verksamhet
  • Marknad och försäljning
  • CSR i klubbarnas affärsplaner samt uppsummering