Svensk Elitfotbolls ligapartners passade på att besöka och presentera sig för klubbarna i Allsvenskan och Superettan i samband med marknadskonferensen i Stockholm den 17-18 augusti.
– Som fotbollens huvudsponsor är det viktigt och intressant för oss att regelbundet träffa elitfotbollens klubbar och utbyta erfarenheter. Klubbarna gör ett jättefint jobb, säger Sara Petterson, projektledare för sponsring på Svenska Spel.

Svenska Spel fanns på plats och pratade om spelmarknaden och förändrad oddsrapportering och grafik i samband med matcher. Sara Pettersson berättade även om Gräsroten, Svenska Spels initiativ där företaget betalar ut 50 miljoner kronor per år till ungdomsidrotten i de föreningar som lyckats bäst med att få Svenska Spels kunder att ansluta sitt spelkort till klubben.

C Mores Stefan Settling och Max Sunesson berättade om höstens produktioner och vad som allmänt händer på C More och TV4. Jeanette Asteborg från Volkswagen berättade bakgrunden till konceptet Avwaydays och om företagets fotbollsbakgrund från Tyskland samt Allsvenskans starka varumärke.
– Vi kan göra skillnad till och från arenan, menar Asteborg. När det händer incidenter på läktarna så är det förstås alltid väldigt tråkigt när en liten klick förstör. Men vi får inte glömma att det är merparten av fansen som drivit upp intresset för Allsvenskan. Det leder i sin tur till medial uppmärksamhet, som i sin tur attraherar partners.

City Gross Gunnar Lygård och Mikael Ekensteen berättade om företagets värdegrundsstyrda bakgrund och filosofin att hela tiden tänka nytt.
– City Gross lokala fotbollskassar bygger klubbidentitet och stolthet, menar Ekensteen.

Richard Kjell från Select berättade och visade upp företagets historia med att tillverka fotbollar och hur mycket Select ser fram emot att från 2017 leverera den officiella ligabollen för elitfotbollens ligor.
– Vi är stolta och glada att vi från och med nästa säsong fått förtroendet att leverera den officiella matchbollen till Allsvenskan och Superettan.

Utöver presentation från ligans partners så diskuterade också de deltagande klubbarna affärsutveckling sinsemellan. Elfsborg från Allsvenskan samt IFK Värnamo från Superettan erhöll den här gången pris för att de bäst delade med sig av sina erfarenheter.

Per Welinder från Svensk Elitfotboll pratade om Elitfotbollens IT-system och Jan Karlsson om ligainitiativ för affärsutveckling, ligornas utveckling avseende gemensam CSR-plattform och framtida utbildningsprogram för klubbarnas affärschefer.

Dag två föredrog byrån CP+B om elitfotbollens konsumentresa och sponsringsrådgivaren Magnus Berglund pratade digitala möjligheter.

Ola Rydén, Jessica Nilsson, Madeleine Ödqvist och Elin Öst Sandström från Svensk Elitfotboll föreläste om evenemangsutveckling, det gemensamma CRM-systemet och ligagemensamma projekt.

Läs mer om Svensk Elitfotbolls ligapartners här.