Vinnarna av Årets Affärsteam i Allsvenskan och Superettan 2016 åkte till München för en inspirationsresa. Någon som också tog chansen att följa med för att inspireras och utbyta erfarenheter var Kaveh Sarvari, ansvarig för evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll.
– Den tyska fotbollen är intressant och liknar vår egen på många sätt. Supporterkulturen inte minst, säger Kaveh.

 Kaveh Sarvari jobbar med evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll och har bland annat som uppdrag att titta på de svenska arrangemangen och om dessa kan utvecklas.
– Jag vill benchmarka mot tyska fotbollen. Jag slås av mångfalden på läktarna, stämningen och supporterskapet. Något som även är vår styrka i Sverige.

 Det finns också saker att ta med sig hem till Sverige och tänka på, inte minst flödet runt arenan.
– Jag blev imponerad av hur arenan fungerade som en mötesplats innan matchen. Människor var där timmar innan och konsumerade mat, dryck och merchandise. Försäljningen i arenan var också bra uppbyggd likaså servicen från personalen runtomkring.

Fullt i Bayerns souvenirshop timmen före match

Fullt i Bayerns souvenirshop timmen före match

 Göran Matzén, Marknadschef i Östersund håller med och menar att man lockas till att besöka arenaområdet i god tid.
– Bayern har lyckats väldigt bra med sin försäljning. Det kändes som att alla på arenan handlade åtminstone en halsduk. Jag har ingen speciell koppling eller känsla för Bayern ändå rycktes både du och jag med och var nära att köpa något. De har skapat en imponerande maskin runt sin försäljning.

 Bayern München har haft stora sportsliga framgångar på europeisk nivå och har ett större befolkningsunderlag än våra svenska klubbar, och därför också en större målgrupp på många sätt. Jämförelsen blir därför något orättvis, men kan man inspireras och tratta ner till sin egen nivå, så går det ändå att ta med sig bra saker från München.
– Kulturen kring föreningen var otroligt viktig för Bayern. De säljer 65 000 – 70 000 säsongskort av 80 000 tillgängliga stolar. Korten går ofta i generationer och de har 30 års kö för att tilldelas ett säsongskort. En otroligt styrka för klubben som kan fokusera mer på att leverera bra saker till sina gäster och följare. Traditionen, förmågan att få med sig en hel stad, och generationsfenomenet är något jag tror är en tydlig framgångsfaktor långsiktigt även för våra klubbar, menar Kaveh Sarvari.

Bayern München - Darmstadt

Bayern München – Darmstadt

Utnämningen av Årets Affärsteam baseras på benchmarking av nyckeltal som Svensk Elitfotboll tagit fram. Östersund och Sirius utsågs till första årets vinnare och fick en inspirationsresa till Tyskland som en premie. På plats i München visade Patrik Andersson runt på Allianz arena och deltagarna fick se hur väl han togs emot av sin gamla klubb och hur ihågkommen han är i Bayern.

– Patrik och flera andra före detta spelare är ambassadörer för klubben. Bayern har många gamla spelare som man tar hand om trots att det är hur många som helst som har passerat klubben genom åren. Beckenbauer och Rummenige med flera jobbar kvar i klubben på höga positioner men många andra före detta spelare medverkar på matcherna. Patrik Andersson togs emot bra. Han blev omkramad av personalen och blev intervjuad av klubbens museum. De är duktiga på att skapa en familjär känsla runt Bayern.

– Jag tycker det är intressant att se hur en storklubb som Bayern München använder den erfarenhet och kompetens som en fortsatt karriär, som finns i före detta spelare. De är kunniga i klubben och det får både klubben och människor i den nytta av. Med personer i ledningen som Franz Beckenbauer, Uli Höeness och Karl-Heinz Rummenige att det är en tydlig strategi hos Bayern. Även i övriga delar i klubben finns för detta spelare, som exempelvis Björn Andersson, säger Anders Sewerin, från Cruyff Institue, som också var med på resan.

IMG_9161 kopiaAnders Sewerin, Cruyff Institute och Patrik Andersson

Fakta Årets Affärsteam:
Inför 2016 så etablerades och implementerades benchmarking sett utifrån sju olika affärsnyckeltal via de affärsansvariga i klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Och i samband med det också en utmärkelse i form av Årets Affärsteam. Det tillsattes en jury med personer från affärsvärlden med bland annat representanter från Idrottens affärer, Handelshögskolan och Deloitte. Ordförande för juryn är Anders Sewerin från samarbetspartnern Cruyff Institute. Östersund och Sirius är de första vinnarna av Årets Affärsteam.

För mer information om Årets Affärsteam:
Jan Karlsson
Försäljnings- och Marknadsdirektör
Mobil: +46 (0) 70-525 88 44
jan.karlsson@svenskelitfotboll.se